Blijft de kans op munt even groot wanneer er al vele malen kop viel?
Bij het spelletje kop of munt maak ik, volgens mij, een redeneringsfout maar ik zie niet meteen in dewelke.
Bij een eerste worp is de kans 1/2 zowel voor kop als munt.
Bij de tweede worp is de kans terug 1/2 voor zowel kop of munt.
Omdat de gebeurtenissen (worpen) niet afhankelijk zijn van de gebeurtenissen (worpen) in het verleden blijft de kans voor elke nieuwe worp 1/2.
Maar , soms bekijk ik het spel ook als volgt.
Als ik zou gokken op kop of munt krijg ik dit.
Ik gok op munt.
Bij de eerste worp is de kans op munt 1/2.
Bij de tweede worp is de kans op munt 1/2.
enz...
als we dan het spel spelen en de eerste keer valt kop. Dan verlies ik.
De kans op verlies bij de eerste worp was 1/2.
De kans dat ik eerste én tweede worp verlies is 1/2 * 1/2 = 1/8
Dus de kans op verlies na 2 worpen is 1/8.
De kans op verlies na 3 worpen is 1/16.
enz...
Verlies = kop
Dus, de kans op kop daalt steeds telkens wanneer er terug kop valt?
Maar. in het begin zeiden we dat de kans op kop bij elke worp, ongeacht de geschiedenis, steeds 1/2 blijft.
m.a.w. heb ik meer kans om munt te krijgen wanneer er al vele malen kop na elkaar viel?
Ik dacht dat, na oneindig lange reeksen, het evenwicht (aantal keer kop en aantal keer munt) hersteld zou worden. Dus wanneer ik 10 keer kop zie vallen ben ik geneigd om te zeggen dat de kans langzaam aan groter wordt om munt te krijgen.
Bedankt voor diegene die mij hierbij nog eens kan helpen!
mvg
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gokkersmisvatting
"
De fout is in wezen een verkeerde conclusie uit de wet van de grote aantallen: inderdaad zal op de lange duur bij een zuivere munt de verhouding tussen het aantal keren 'kop' en het aantal keren 'munt' naderen tot 1:1, maar dat wordt niet 'in de hand gewerkt' door een soort 'natuurlijke neiging naar het gemiddelde'. Ook is er geen 'verplichting' dat de verhouding ongeveer 1:1 moet zijn voor kleinere reeksen.
" "Ik dacht dat, na oneindig lange reeksen, het evenwicht (aantal keer kop en aantal keer munt) hersteld zou worden"
Dat is dan ook niet verkeerd gedacht. Het probleem ontstaat echter wanneer je dit in de praktijk probeert te brengen.
Als je gaat wachten tot er een reeks van zeg 4x kop valt, en dan pas gaat inzetten, kan het prima dat er daarna nog een reeks van 5x kop achteraan komt. 5x zou je dan foutief inzetten met "munt".
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.