Wanneer zijn de postcodes op?
In Nederland heeft elke straat zijn eigen postcode, of als de straat maar lang genoeg is, meerdere postcodes.
Maar het aantal postcodes zijn beperkt. 9999 * 26 * 26 = 6.76 miljoen postcodes. Maar niet elke postcode mag waarschijnlijk.
Dus wanneer zijn de huidige postcodes op? En zijn er eventueel al nieuwe systemen in "aanbouw"?
Zoals je in de vraag kan zien, had ik daar al rekening mee gehouden. Die 26 * 26 staat natuurlijk voor de 2 letters die volgen.
Ik heb het toch ook over de straten. Dus wellicht kan je een uitgebreid antwoord maken over hoe ik het dan moet zien. Want echt duidelijk, is het op het moment voor mij niet.
een straat of meestal meerdere straten krijgen daarbij twee letter. Dus een wijk is 3526
en een straat of meerdere straten krijgen dan 3526AM enz
"Je uitgangspunt is verkeerd niet een straat maar een wijk heeft code in cijfers en een straat krijgt daar letters bij"
Dat klopt helemaal. Maar Thecis heeft het niet over de cijfercode, maar over de postcode. Een postcode is altijd cijfers PLUS letters.
Inekez1 verwoord het goed.
Wat betreft mijn straat, het klopt dat mijn buren dezelfde postcode hebben (1234 AB), maar mijn overburen, die hebben een andere postcode (1234 AC). Dus als je een wijk hebt met cijfercode 1234, dan heb je "nog maar" 676 unieke postcodes om dit gebied in te delen. Ik kan me voorstellen dat voor een aantal wijken dit niet genoeg is. Dus dat suggereert dat het een keer op kan zijn.
En dat er bij jou veel huizen zijn met dezelfde nummercode, dat kan heel goed kloppen. Maar het doet natuurlijk niet ter zake aangezien het niet gaat om bestaande postcodes (die voor jouw straat, of gedeelte daar van, uniek is), maar om de postcodes die nog uitgegeven moeten worden.
We snappen dat de huisnummers het uniek maken. Dat is het hele idee van een postcode. Maar zoals al eerder (meerdere keren!) gezegd, de postcode bestaat uit een nummer én 2 letters. Die nieuwbouwwijk wordt dus groter. Het nummer (of nummers) liggen vast, maar de letters dus nog niet. En die letters zijn beperkt beschikbaar. En daar gaat nu juist de vraag over.
De verwijzing die je geeft, gaat over het aantal postcodes. Niet over of het op raakt (en Amadea geeft daar uitleg over het aantal, maar de link die toegevoegd is, werkt helaas niet meer zoals je wellicht gezien had).
Dit was al duidelijk. Maar waar je voortdurend over heen gaat en niet opmerkt en ook niet op terug komt, is dat een postcode bestaat uit 4 getallen PLUS 2 cijfers. Wat je bedoelt te zeggen is dat alle numerieke waardes al toegekend zijn. Maar de lettercombinaties nog niet. Dat kan ook niet want in 1977 toen het systeem werd ingevoerd, was nog niet precies bekend hoe die nieuwbouwwijk waar je woont er precies uit kwam te zien.
En dat is het punt waar dus ook mijn vraag ligt. Raken de postcodes niet op? Want een postcode bestaat uit meer dan alleen de cijfercode. Die letters, die moeten we toekennen. In het antwoord van SentWierda zie je dat op het moment ca 15 tot 35% van de lettercodes actief zijn. Dus daar zit nog behoorlijk wat rek in. De essentie van de vraag komt gewoon niet bij je aan. Dat zie je al bij je allereerste opmerking "Een postcode is niet een straat maar een buurt". Daarna blijf je het wel proberen (waarvoor hulde), maar dit probleem ligt niet bij mij.
Nogmaals, aan een wijk / buurt wordt een CIJFERCODE van 4 cijfers aan toegekend. Dat is een onderdeel van de postcode. Per onderdeel van de wijk worden inderdaad 2 letters toegekend. Dus het gaat om meer dan die 4 cijfers die ONDERDEEL zijn van de postcode. Zie het als netnummers. Die raken ook niet op. Maar het netnummer is niet hetzelfde als een telefoonnummer. Net zoals een postcode niet hetzelfde is als de cijfercode van een gebied. Het kaartje wat je toevoegde, geeft inderdaad de cijfercodes aan van de gebieden. Niet de postcodes. Dat het in de volksmond wel zo gebruikt wordt (en dus foutief genoemd wordt) moet je niet mij kwalijk nemen. Dat is niet een kwestie van niet begrijpen, maar wel van kijken waar je het over hebt. Maar neem het mij gerust kwalijk als dat jou een beter gevoel geeft.
Ik lijk wel een plaat die vast loopt. Het gaat niet alleen om die 4 cijfers. Het gaat om het geheel. Een postcode bestaat uit meer dan die 4 cijfers. Die 4 cijfers zullen ook niet op raken. Maar de letters worden DAARNA toe gewezen. En die raken wellicht wel op. Dus stel, ik maak een buurt met waanzinnig veel straten, 1000-den straatjes, allemaal in 1 cijfersgebied (inderdaad, ook wel postcodegebied genoemd, zie mijn vorige opmerking daarover). Alleen binnen 1 4-cijfers gebied zijn er maar maximaal 676 lettercombinaties te verdelen. Dan is volgens jou geen probleem want alle cijfercodes zijn al lang bekend. Mij lijkt het wel een probleem als je elke straat een unieke postcode (cijfers + letters) wil geven.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.