Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe bereken je de correlatie tussen een nominaal meetniveau en een ratio meetniveau?

Voorbeeld: Ik ben benieuwd of er samenhang is tussen het aantal medewerkers van een bedrijf en het wel/niet hebben van een webshop. Mijn hypothese is dat hoe groter het aantal medewerkers is, hoe groter de kans is dat zo'n bedrijf een webshop heeft.

Kortom:
Kolom 1 = aantal medewerkers (geheel getal)
Kolom 2 = wel/geen webshop (ja/nee)

Mijn vraag is, hoe bereken ik de correlatie tussen deze twee? Kan ik bijvoorbeeld bij kolom 2 de 'ja' omzetten in '1' en de 'nee' in '0'? Of zijn er eventueel andere methoden om het verband tussen een getal en een 'ja/nee' antwoord te bepalen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wiskunde
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

(Op het verzoek van vraagsteller vanuit de reactie als antwoord geplakt).

Als je achterliggende probleem is dat je wilt toetsen of de hypothese klopt, dan zou ik dat niet met correlaties doen. Ik zou dan het gemiddelde aantal werknemers berekenen van bedrijven die géén leasekleading aanschaffen en het gemiddelde voor bedrijven die dat wèl doen, en daar een T-toets op loslaten om te kijken of het verschil significant is.

Is de bedoeling daarentegen echt om een correlatiecoëfficient te berekenen, dan schijnt dat te kunnen met een zgn 'point biserial correlation coefficient', zie bv. https://en.wikipedia.org/wiki/Point-biserial_correlation_coefficient

(ik heb hier zelf overigens geen directe ervaring mee)

Even googlen kan je zo vertellen hoe je dat in bv. SPSS doet, indien gewenst.
kierkegaard47
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing