Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Dit zijn knopen die getallen voorstellen.?

Heb bij Wikipedia wel een lijstje daarvan gevonden. Maar begrijp niet helemaal hoe ik dat getal kan bereken
Wie weet het?

Toegevoegd na 3 minuten:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/12/Knot_table.svg/350px-Knot_table.svg.png

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De knopen stellen geen getallen voor.

Je moet het andersom zien.

Er zijn verschillende knopen. De complexiteit van een knoop is uit te drukken in een getal.

Het grote getal is het aantal keer dat de draad in het plaatje zichzelf kruist. Als je de lijn volgt tot je terug bent op je beginpunt, en telt hoe vaak de lijn zichzelf kruist, krijg je het grote getal.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het kleine getal is wat moeilijker uit te leggen. Daarvoor verwijs ik je naar het Wikipedia-artikel over de wiskundige knopentheorie, waar je ook dit plaatje terug kunt vinden - zie hieronder.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb geen idee wat dit is, ik ken het helemaal niet.
Maar het ziet er wel leuk uit!
Die link die je stuurt, snap ik wel. Je kan per knoop kijken uit hoeveel 'vakjes' die bestaat en daar 1 aftrekken, dan heb je het getal dat de knoop voorstelt.

Maar wat die y en x ermee te maken hebben? Misschien dat die een heel groot getal zijn, bestaande uit allemaal losse getallen? (Zoals 9890870 ook uit 7 losse getallen bestaat).

Toegevoegd na 45 minuten:
x = ?78488 (de eerste knoop heeft geen getal, misschien moet dat dan een 0 of 1 voorstellen?)
y = 999788
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing