Hoe werkt afronden met dieren?
Ik heb een toets van wiskunde gemaakt waarbij ik moest berekenen hoeveel herten er zouden zijn na 7 jaar, ik kwam uit op 480,8656324 ik heb dit afgerond op 480 want dieren mag je toch niet omhoog afronden?
Het antwoord blijkt 481 te zijn.
Heeft iemand hier een verklaring voor?
12.6K
12.6K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je rondt het dier niet af, je rondt het getal af.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar het getal is de hoeveelheid herten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er kunnen nooit 480,8 herten rondlopen, dat zijn er altijd 481.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik snap niet waar je vandaan haalt dat er altijd omhoog of altijd omlaag afgerond zou moeten worden bij dieren en mensen.
100,2 is 100 afgerond
100,8 is 101 afgerond
100,2 is 100 afgerond
100,8 is 101 afgerond
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@RamonTeuling0,
"Maar het getal is de hoeveelheid herten."
Er bestaat geen hoeveelheid herten.
Er bestaat aan AANTAL herten.
En een aantal kun je afronden.
"Maar het getal is de hoeveelheid herten."
Er bestaat geen hoeveelheid herten.
Er bestaat aan AANTAL herten.
En een aantal kun je afronden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie, helemaal juist, bij deze vraag wordt met het getal een 'aantal' aangegeven.
Hoeveelheid gebruik je om een aantal zaken, dingen aan te geven.
https://apps.nrc.nl/stijlboek/aantal-hoeveelheid
http://www.hetedelhert.nl/belevenissen-wild/2811-hoeveel-herten
Hoeveelheid gebruik je om een aantal zaken, dingen aan te geven.
https://apps.nrc.nl/stijlboek/aantal-hoeveelheid
http://www.hetedelhert.nl/belevenissen-wild/2811-hoeveel-herten
kierkegaard47
8 jaar geleden
MrTomaat,
Wiskundig ben ik dat met je eens.
Natuurlijk kunnen er nog wel altijd contexten van berekeningen (opgaven) zijn waardoor het logischer kan zijn dan alsnog naar de andere kant af te ronden.
Komt er uit de vraag 'na hoeveel dagen is x voltooid?' 8.2, en ik móet daar een geheeltallig antwoord geven, dan zeg ik dus '9', omdat het pas na 9, en niet 8, dagen klaar is. Het puur wiskundige argument dat 8.2 naar 8 afgerond zou moeten worden is in mijn ogen dan niet langer van belang.
In feite ben je dan niet meer met wiskunde bezig, maar met de 'vertaalslag' van een wiskundig antwoord naar de praktijk. Iets dergelijks zou in de opgave waar dit speeld ook aan de hand kunnen zijn.
Ik zou in zo'n soort opgave indien mogelijk altijd zetten: 'de exacte uitkomst is ... maar ik rond dit af naar .... omdat ...' . Zodat je misschien hooguit een minpuntje krijgt voor de foutieve afronding in de ogen van de docent, maar niet voor de opgave zelf.
,
,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Natuurlijk zijn er zat voorbeelden en argumenten te vinden waarom je on bepaalde gevallen naar boven of naar beneden af zou moeten ronden (tegen de verwachte 0,1-0,4 naar beneden 0,5 en hoger naar boven).
Ook de wiki geeft een duidelijk voorbeeld:
Als 170 mensen moeten vervoerd worden met bussen van 50 personen zal men 3,4 naar 4 afronden. Maar binnen de context van deze vraag zegt de vrager dat deze naar beneden afronden verwacht en nog weer iemand anders dat je altijd naar boven afronden zou moeten, de logica bronnen of argumenten ontbreken echter.
Als 170 mensen moeten vervoerd worden met bussen van 50 personen zal men 3,4 naar 4 afronden. Maar binnen de context van deze vraag zegt de vrager dat deze naar beneden afronden verwacht en nog weer iemand anders dat je altijd naar boven afronden zou moeten, de logica bronnen of argumenten ontbreken echter.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.