Wat is het hoogste getal?
Ik bedoel: Het eerste cijfer is 1 ( misschien nul maar, dat tel ik niet omdat dat volgens mij eigenlijk geen cijfer is, want nul is niets.)
Is er dan ook een laatste cijfer?
Ik ben mij ervan bewust dat tellen van hoeveelheden in principe oneindig is.
Wat ik dus bedoel: is er een laatste officiele laatste getal?
Ik deed geen puntjes op de "E", van "officiele" want dat wist ik niet meer.
Toegevoegd na 47 minuten:
Niemand hoeft van jullie hoeft een antwoord te geven, op die manier ,wat zoveel "nullen"geeft in die zin, dat ik het met mijn opleidings niveau toch niet snap.
Het gaat er mij met mijn LTS niveau er gewoon om: Is er gewoon een officieel laatste getal.
Maar bedankt voor je antwoord.
"laatste getal" x2 = "laatste getal" Of bedoel je meer een getal met een eenzijdige naam zoals een googol of een googolplex of het getal van graham? Hoe groot deze ook zijn het zullen nooit de laatste zijn. Zo zou je nog kunnen beargumenteren dat "oneindig" het laatste getal is, maar oneindig is geen getal. https://www.youtube.com/watch?v=elvOZm0d4H0
https://www.youtube.com/watch?v=SrU9YDoXE88
https://www.youtube.com/watch?v=8t1TC-5OLdM
Ja het is zelfs een even getal.
Het grootste momenteel bekende priemgetal heeft 22 338 618 cijfers en het zou me niets verbazen als een of andere malloot daar daadwerkelijk wel eens 4500 vel computerpapier aan gespendeerd heeft.
Ofwel is 10 tot de macht 100(googol) zo geschreven geen opgeschreven getal totdat iemand. 10 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 schrijft?
Zo lang nog zou het volgens sommige wetenschappers duren voordat de volgende oerknal zou plaatsvinden.
Ik heb dat toen nagerekend uit hoeveel nullen dat getal bestond en dat was een dorpje volgebouwd met boekenkasten waarin boeken stonden met alleen nullen erin....dus onuitsprekelijk en onvoorstelbaar groot.
https://www.youtube.com/watch?v=tlpYjrbujG0 :D
Zo is bv. een getal van één suborde hoger het getal 'googolplex', dat je kunt definieren als: 'een 1 met een googol nullen, google zelf is weer een 1 met 100 nullen'. Nog een suborde hoger is het getal 'googolplexian' , dat begint als 'een 1 met een googolplex nullen ...' . Anders gezegd praat je hier over het aantal niveau's in de exponent dat nodig is om het getal aan te duiden. Getallen van suborde 2 en hoger (dus bv. googolplex) zijn zelfs in theorie niet meer uit te schrijven, omdat het aantal symbolen groter zou zijn dan de hoeveelheid deeltjes in het universum. Dan volgen de getallen die zo groot zijn dat er ook geen _benadering_ meer wordt gegeven, maar enkel de _methode_ (de algoritme) die je zou moeten volgen om het getal te berekenen. Het getal van Graham is hier een voorbeeld van. Tenslotte zijn er nog getallen die zo groot zijn dat er zelfs geen _methode_ wordt gegeven waarmee je het getal zou kunnen berekenen, enkel een karakterisering. Voorbeeld: het getal van Mayo, dat je informeel zou kunnen omschrijven als: 'Pak het 'krachtigste' algoritme dat in minder dan googol symbolen uit te drukken valt, en daarmee het hoogste getal oplevert. Het getal dat één hoger is, is het getal van Rayo. Hier weten we dus niet eens meer hoe we het zouden moeten berekenen.
En Kierkegaard47 heeft mooi geanalyseerd wat voor mogelijkheden er zijn om grote getallen te definiëren.
Maar goed, Theo vroeg om het laatste (hoogste) officiële getal.
Er is natuurlijk geen officiële, algemeen erkende instantie die dat bepaalt. Mogelijke manieren om zo'n getal te definiëren lijken mij:
- het getal moet daadwerkelijk uitgeschreven zijn in cijfers (zoals het grootste Mersenne-priemgetal - maar ik weet niet of dat de grootste is)
- het getal moet een zinvolle rol spelen in een wiskundig bewijs (zoals het getal van Graham)
- het getal moet een naam hebben (zoals googolplex - maar dat is zeker niet de grootste met een naam).
Welk van deze mogelijkheden Theo naar op zoek is, ja dat is aan Theo om dat te zeggen.
Maar eigenlijk zegt hij het al: hij vraagt om het "officiële" laatste getal.
Welnu, dan is het antwoord eenvoudig: nee zo'n getal is er niet, want er bestaat geen "officiële" instantie die dat zou kunnen of mogen bepalen of voldoende concensus zou kunnen verwerven om dat te doen.
N.B. ook over het laagste natuurlijke getal bestaat geen concensus: volgens sommigen is het 1, volgens anderen 0.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.