Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het hoogste getal?

Ik bedoel: Het eerste cijfer is 1 ( misschien nul maar, dat tel ik niet omdat dat volgens mij eigenlijk geen cijfer is, want nul is niets.)
Is er dan ook een laatste cijfer?
Ik ben mij ervan bewust dat tellen van hoeveelheden in principe oneindig is.
Wat ik dus bedoel: is er een laatste officiele laatste getal?
Ik deed geen puntjes op de "E", van "officiele" want dat wist ik niet meer.

Toegevoegd na 47 minuten:
Niemand hoeft van jullie hoeft een antwoord te geven, op die manier ,wat zoveel "nullen"geeft in die zin, dat ik het met mijn opleidings niveau toch niet snap.
Het gaat er mij met mijn LTS niveau er gewoon om: Is er gewoon een officieel laatste getal.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wiskunde
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

'Rayo's getal' is het grootste bruikbare getal ooit bedacht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zal altijd een getal zijn dat groter is dan het andere getal. Denk maar eens terug aan je kindertijd, "ik kan wel 10 boterhammen op" "ik wel 20" en dan kreeg je het vervelende kind: "ik altijd 1 meer dan jij". Zo werkt het in principe ook met getallen, je kunt er altijd 1 bij optellen.

Dat neemt niet weg dat getallen vanaf een zekere hoogte(op dit moment nog) niet bruikbaar zijn voor berekeningen die werkelijk iets brengen. Het allereerste gigantisch grote getal dat dit wel voor elkaar kreeg was het getal van Graham. Simpel gezegd kon dit getal ingezet worden om een wiskundig vraagstuk op te lossen waarbij men zich afvroeg wat voor een dimensionale kubus(hoeveel dimensies dus) men nodig had om de verbindingspunten tot een bepaald aantal verbindingsvlakken te vormen die ook weer een dergelijk vlak in zich hebben.
Door de gigantische grootte van het getal kun je dit getal ook niet zomaar opschrijven, dit heeft ook nog nooit iemand gedaan. Voor de notatie gebruiken ze de pijlnotatie van Knuth. In het kort houdt dit in dat een pijltje omhoog betekent dat je de macht neemt van dat getal. (Een pijltje schrijf ik voor het gemak even als ^) Zo is 3^^3 gelijk aan 3 tot de macht 3 tot de macht 3, ofwel, 3 tot de macht 27(want 3 tot de macht 3 is 27)= zeer groot.
Kortom, erg abstract.

Een van de grootste getallen die we kennen zonder direct toe te kunnen passen om een wiskundig vraagstuk op te lossen is googolplexian.
Deze komt af van het getal googol, dat is een 1 met 100 nullen.
Vervolgens komt googolplex, wat een 1 is met googol nullen.
Waarna we komen op googolplexian wat een 1 is met googolplex nullen.

Om de grootte van dit getal aan te geven: googol is 10 tot de macht 100, in ons waarneembare heelal verwachten we niet meer dan 10 tot de macht 82 atomen te vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing