Maakt zuinig rijden echt verschil in kilometers afstand?
Kom je in kilometers verder met je auto als je:
Circa 100 km/u rijdt om onder de 3000 toeren te blijven rijden, dus zuiniger rijdt met je benzine.
Of als je 130 km/u rijdt en dus sneller benzine verbruikt?
2.9K
2.9K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat snap ik. Maar als je harder gaat verbruik je wel meer benzine, maar verplaats je je ook sneller. Dus maakt het dan uiteindelijk wel of geen verschil in kilometers?
ronron1212
8 jaar geleden
Ja natuurlijk gebruik je meer benzine als je harder rijdt de motor moet ook harder werken.
Erna55
8 jaar geleden
Het benzineverbruik wordt uitgedrukt in liter per afgelegde kilometer.
Met 100 km/ uur is het verbruik 1 op 20 . Tank 30 liter = 600 km
Met 130 km/ uur is het verbruik 1 op 15 . tank 30 liter = 450 km .
In het laatste geval ben je wel sneller door de tank heen.
Met 100 km/ uur is het verbruik 1 op 20 . Tank 30 liter = 600 km
Met 130 km/ uur is het verbruik 1 op 15 . tank 30 liter = 450 km .
In het laatste geval ben je wel sneller door de tank heen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of terwijl, voor zelfde afstand ben je door harder te rijden er wel eerder maar heb je ook meer brandstof verbruikt om er eerder te komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212
Het gaat om het volgende (zover als ik de overdenking van de vrager begrijp).
Ik rij 100 km/u ik verbruik 1 op 10,
daarna rij 200 km/u. Verbruik ik dan nog steeds 1 op 10, maar omdat ik sneller rijdt raakt mijn tank ook 2 keer zo snel leeg (maar maak ik nog steeds evenveel kilometers met een tank omdat ik ook 2x zo hard rijdt)
Of wordt het verbruik per kilometer hoger 1 op 8 of 1 op 7? En is het dus echt onvoordelig om hard te rijden? Die natuurlijkheid is niet zo klaarblijkelijk. De motor moet harder werken en mag dus ook 2x zo snel door de benzine heen gaan bij een 2 zo hoge snelheid (dat is inderdaad logisch), maar dat is zo blijkt nog niet voldoende, er moet wel 4x zoveel benzine door heen per tijdseenheid als we paulus811 moeten geloven.
daarna rij 200 km/u. Verbruik ik dan nog steeds 1 op 10, maar omdat ik sneller rijdt raakt mijn tank ook 2 keer zo snel leeg (maar maak ik nog steeds evenveel kilometers met een tank omdat ik ook 2x zo hard rijdt)
Of wordt het verbruik per kilometer hoger 1 op 8 of 1 op 7? En is het dus echt onvoordelig om hard te rijden? Die natuurlijkheid is niet zo klaarblijkelijk. De motor moet harder werken en mag dus ook 2x zo snel door de benzine heen gaan bij een 2 zo hoge snelheid (dat is inderdaad logisch), maar dat is zo blijkt nog niet voldoende, er moet wel 4x zoveel benzine door heen per tijdseenheid als we paulus811 moeten geloven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja meer gebruik per km . Dus of op een liter 10 km of op een liter 15 km . Ja je bent er een fractie sneller . Maar bij een auto wordt het gebruik per km uitgedrukt . Bij boten spreekt men vaak zoveel liter per uur bij dit of dat toerental . Elektrische auto's hebben een kortere range ( actieradius) bij hogere snelheid . Ja dus het maakt enorm uit . De rijwind neemt ook extreem ( progressief ) toe boven de 100km zelfs extreem . Dus de tegendruk en het hogere toerental veroorzaakt een veel hoger verbruik .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar stel het zijn twee dezelfde auto's. Ze beginnen op hetzelfde startpunt met constant rechtdoor rijden. De een rijdt de gehele weg 100 km/u en de ander 130 km/u. Ze blijven doorrijden tot hun tank volledig leeg is. Welke auto is er dan verder gekomen in km?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De auto die 100km/h rijdt, die heeft de laagste rol en luchtweerstand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
MissC123,
Die van 100km/h rijdt er langer over om de zelfde afstand af te leggen van die van 130km/u.
Maar rijdt daarna ook verder (met de benzine die bespaard is). :)
Die van 100km/h rijdt er langer over om de zelfde afstand af te leggen van die van 130km/u.
Maar rijdt daarna ook verder (met de benzine die bespaard is). :)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.