Heeft iemand een wiskundige formule ontwikkeld voor het reizen door de tijd?
Volgens Stephen Hawking kunnen wij reizen naar het verleden, op welke wiskundige formule heeft hij die bewering gestaafd?
2K
2K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet niet alles geloven wat Stephen zegt... :-)
Cryofiel
9 jaar geleden
Stephen Hawking is onder andere bekend vanwege het feest dat hij ooit heeft gegeven voor tijdreizigers. Dat ging als volgt.
Hij organiseerde een feest. Maar hij had niemand over zijn feest verteld.
Pas de dag ná het feest maakte hij bekend dat hij dat feest had gegeven, en dat alle tijdreizigers van harte waren uitgenodigd.
Een béétje tijdreiziger had de uitnodiging gezien, en gewoon even teruggereisd in de tijd om samen met deze wereldberoemde man een feestje te kunnen vieren. Maar helaas... er kwam niemand opdagen.
Waaruit Stephen Hawking opmaakte dat tijdreizen kennelijk onmogelijk is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryofiel
Dat blijft inderdaad een leuk verhaal, maar er zijn zelfs als het mogelijk is om door de tijd terug te reizen toch verklaringen te bedenken waarom er niemand op zijn feestje kwam. ;-)
http://www.giantfreakinrobot.com/scifi/reasons-showed-stephen-hawkings-retroactive-time-traveler-party.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan had hij ook Sheldon Cooper moeten uitnodigen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor zover ik weet is er momenteel niets feitelijk bekend wat tijdreizen definitief onmogelijk maakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laat ik overigens duidelijk maken dat het mij uiterst onwaarschijnlijk lijkt dat 'wij' ooit in staat zullen zijn om praktische invulling te geven, mocht de theorie erachter al bewezen worden, aan het begrip tijdreizen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Time Travel disappointment by Sheldon Cooper:
https://www.youtube.com/watch?v=N0qDy0T5WXM
https://www.youtube.com/watch?v=N0qDy0T5WXM
Cryofiel
9 jaar geleden
Wat bedoelt vraagsteller eigenlijk met "een formule voor het reizen door de tijd"?
Er is ook geen "formule voor een auto". Wel een formule voor de afgelegde afstand als je de tijd en de snelheid weet - maar daarmee heb je geen auto.
Thecis
9 jaar geleden
Tijdreizen is nog niet mogelijk. Maar er zijn wel theorieen die het mogelijk zouden moeten maken.
Bijvoorbeeld door het gebruiken van wormgaten (welke ook nog niet zijn aangetoond). Stephen Hawking heeft hier ideeen over (en waarschijnlijk ook wat aan gerekend, hem kennende) en het zou dan theoretisch mogelijk zijn om bepaalde wormgaten te gebruiken waardoor je terug in de tijd gaat of naar de toekomst gaat. Dit is afhankelijk van het wormgat. Je kan dan niet kiezen hoeveel je terug of vooruit gaat. Maar het zou dan mogelijk moeten zijn om er doorheen te gaan, terug naar de ingang te gaan en jezelf er dan in zien gaan.
Maar dit is allemaal theoretisch werk, zonder (echte) onderbouwing. Van formules is inderdaad nog geen sprake.
Bijvoorbeeld door het gebruiken van wormgaten (welke ook nog niet zijn aangetoond). Stephen Hawking heeft hier ideeen over (en waarschijnlijk ook wat aan gerekend, hem kennende) en het zou dan theoretisch mogelijk zijn om bepaalde wormgaten te gebruiken waardoor je terug in de tijd gaat of naar de toekomst gaat. Dit is afhankelijk van het wormgat. Je kan dan niet kiezen hoeveel je terug of vooruit gaat. Maar het zou dan mogelijk moeten zijn om er doorheen te gaan, terug naar de ingang te gaan en jezelf er dan in zien gaan.
Maar dit is allemaal theoretisch werk, zonder (echte) onderbouwing. Van formules is inderdaad nog geen sprake.
Amadea
9 jaar geleden
Jouw reactie doet mij sterk denken aan Alice in Wonderland, Thecis. Vervang konijnenhol door wormgat...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als mensen beweren dat tijdreizen "wiskundig mogelijk is" dan wil ik weleens weten: welke wiskunde? Zij verwijzen mij naar Hawking, Einstein enz., maar bij hun vind ik die niet, in ieder geval niet expliciet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@denk1smee
Volgens mij beweert niemand expliciet dat tijdreizen wiskundig mogelijk is, slechts dat het niet wiskundig ónmogelijk is.
Klein maar belangrijk nuanceverschil.
Volgens mij beweert niemand expliciet dat tijdreizen wiskundig mogelijk is, slechts dat het niet wiskundig ónmogelijk is.
Klein maar belangrijk nuanceverschil.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.