Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik een wiskunde studie aan?

Ik doe 6 vwo, heb al een meeloopdag en open dagen bezocht. Ik sta op dit moment een 7,5 voor wiskunde. Ik vind wiskunde erg interessant alleen ik vraag me af of ik de wiskunde op de universiteit ook leuk vindt en of ik het aankan. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
4.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of je het leuk vindt kan niemand inschatten.
Of je het aankan kan niemand inschatten.
Daar kom je alleen achter door het te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bespreek het met je wiskundeleraar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou ik ben van mening dat je wel een indicatie kan geven. Want als je er alleen achter komt door het te doen, zou het wel een beetje zonde zijn (en duur) als het uiteindelijk toch niet bij me past. Ik wil graag meteen de meest passende studie kiezen.
Mijn wiskundeleraar heeft econometrie gestudeerd en weet er weinig nuttigs over te zeggen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik kan hier alleen iets over mijn eigen ervaringen vertellen.

Toen ik (technische) wiskunde ging studeren (23 jaar geleden), werd gezegd dat je met een 9 voor wiskunde (toen -B), redelijke tot goede kansen had de studie af te ronden. Verder, dat je uit moest gaan van 40 uur studieinspanning per week (all-in). In mijn geval klopte dat redelijk.

Nou denk ik wel achteraf, dat ik het veel makkelijker had kunnen doen, als ik wat pragmatischer was geweest. De helft van de dictaten en boeken bestond namelijk uit stellingen en bewijzen, maar op het tentamen werden vaak vooral 'standaard' sommen gevraagd en maar één bewijs-dingetje, terwijl ik vooral probeerde alle bewijzen te snappen. Dus als ik 'efficient' was geweest, dan had ik meer tentamens geoefend en minder bewijzen bestudeerd. Toch heb ik er geen spijt van dat ik het zo gedaan heb, want ik heb er wel een dieper inzicht in veel vakken aan over gehouden.

Die 9 waar ik mee begon, schrikt misschien af, maar dat is niet mijn bedoeling. Zonder wiskundig inzicht haal je de studie niet, maar de "lol" in het vak -en het doorzettingsvermogen dat je daaruit kunt halen - is veel belangrijker.

Ik heb studenten zien stoppen die veel beter waren dan ik, omdat ze het te droog vonden. Dan houd je het niet vol. Een andere in ons werkgroepje had van ons allemaal het minst 'aanleg', maar slaagde uiteindelijk met de hoogste cijfers, omdat hij de studie gaaf vond en er hard aan werkte.

Je gaat vakken krijgen die je liggen en die je leuk vindt , maar waarschijnlijk ook vakken die je minder liggen of die je niet interessant vindt. Het is wel allemaal 'wiskunde' maar dat is nóg heel breed. Wat dat betreft is een studie niet anders dan de middelbare school.

Het 1e jaar kan wennen zijn: je krijgt veel dingen opnieuw, maar nu veel grondiger en 'axiomatischer' dan op de middelbare school. Dat is óók een voordeel: je komt er zo snel achter of de studie bij je past of niet. Wij begonnen met 60 mensen, na 1 jaar waren er nog 35 over, maar dìe hebben het bijna allemaal ook afgemaakt.

Wat maakt je geschikt voor een studie wiskunde ? Lol hebben in het ontdekken van patronen en verbanden. Bv. Snappen waar differentiaalrekening eigenlijk over gaat, wat je er mee kunt, wat het verband met integreren is, waaròm dat zo is,jezelf afvragen waarom een 2e graads vgl wel minder maar niet meer dan 2 oplossingen kan hebben: als je plezier in zulke vragen hebt, dan zit je bij de studie op z'n plek.
(Lees meer...)
kierkegaard47
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie,
Ik vind de wiskunde op de middelbare school in ieder geval wel leuk, en ik ben ook een type die zelf op onderzoek gaat. Dus bijv, waarom geldt f'(x)=a*x^(a-1). Dus zeker op dit niveau wiskunde vind ik het erg interessant, vooral algebra. Alleen omdat ik vaak te horen krijg dat de wiskunde zo anders is op de universiteit twijfel ik, of ik dat ook nog leuk vindt. Maar zo te horen komt dat wel goed!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding