100 personen, kans 0.1, 10 afwijking --> kans op correct onderzoek?
stel je hebt test 100 personen, de kans op een afwijking = 0.1 en het aantal keren dat je de afwijking constateerd is 10. Met hoeveel procent zekerheid kan ik nu zeggen dat mijn onderzoeksmethode correct is geweest?
Toegevoegd na 27 minuten:
Ter verduidelijking, met een correct onderzoek bedoel ik dat ik alle afwijkingen constateer. Mocht hier geen antwoord op te geven zijn. Dan kan een correct onderzoek ook gedefinieerd worden als een onderzoek waarbij ik niet 10% boven of onder het correcte aantal afwijkingen zit.
Toegevoegd na 56 minuten:
Ik verwacht zelf dat eerst de kansverdeling moet worden bepaald. Zo kan er gezegt worden dat er bijvoorbeeld 95% zekerheid is dat het aantal afwijkingen in de sampel zich bevind tussen a en b. Daarna moet denk ik worden bekeken wat bij een bepaalde kans op false positives en false negatives de kans is op een correct onderzoek. Dus het antwoord zal iets in de trand zijn van: met 95% zekerheid valt te zeggen dat er 80% kans is op een onderzoek met hoogstens 0.1 kans op false positives en 0.01 kans op false negatives.
En trek je een persoon slechts 1×? Of is het " met terugleg".
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.