Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom moet ik bij het delen en vermeningvuldigen van negatieve getallen het teken < naar > of andersom?

Waarom moet ik bijv. voor dit 3x > 5x het teken omklappen en wat is daar logisch eraan? En bij deze probleem heb ik als uitkomst -2x > 0 , maar als ik delen door -2 gebeurt er dit : x < 0 . 1(x) is toch groter dan 0? waarom werd het opeens omgeklapt?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
1.3K
Poet
10 jaar geleden
Maar je hebt het juist helemaal goed gedaan
x<0 is precies het goede antwoord!
Poet
10 jaar geleden
1(x) is namelijk niet groter dan nul als x een negatief getal is. Dan is 1(x) juist kleiner dan nul
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En:
3 < 5
-3 > -5 ofwel -5 < -3
Dat klopt toch?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

A>B (groter dan) betekent feitelijk dat als je A en B op een lijn getallen zet, A rechts van B staat.
Als je ze nu vermenigvuldigt met een negatief getal, dan ga je deze lijn spiegelen, dus staat A ineens links van B. Dus kom je dan uit op A < B.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kierkegaard47
10 jaar geleden
heldere, beknopte, en duidelijke uitleg (in mijn ogen), plusje.

Andere antwoorden (2)

Jij zegt 3x>5x.
En dus -2x>0 en x<0

Dat klopt nog allemaal. Maar daarna zeg je dat x groter dan 0 is, en daar maak je een denkfout. X kan voor alle getallen staan, positief of negatief, en in jouw voorbeeld is x een negatief getal.
Vul bijvoorbeeld maar eens -2 in.
Dan krijg je:
~6>-10
En dus 4>0
Zou je een positief getal invullen voor x, dan klopt het niet meer. Bij 2 bijvoorbeeld:
6>10 klopt al niet meer. En
-4>0 klopt ook niet.

Jouw x is dus hoe dan ook een negatief getal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het helpt bij dit soort problemen altijd een eenvoudig voorbeeld te nemen, dus met kleine getallen en geen variabelen.

Zo kun je zeggen 2>1. Als je nu beide kanten vermenigvuldigd met -1 krijg je -2<-1. Op deze manier is heel eenvoudig te zien waarom het teken omklapt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding