Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat geeft de klok weer in dit wiskundig voorbeeld?

We zien een klok op 5 lichtjaar afstand nu op 12u 's middags staan. Over 2 minuten is deze klok hier. Wat zien we dan op de klok staan?

Toegevoegd na 1 uur:
Nee maar stel dat dat de daadwerkelijke tijd op die klok iets anders is dan 12u. Wij zien het als 12u maar hij is nog 5 lichtjaar verwijderd van ons. Dus zou het niet kunnen dat het tegen de tijd dat het ons bereikt 12u laat zien maar eigenlijk dus veel meer vooruit is ivm de snelheid van licht? Wat is dan de daadwerkelijke tijd als licht 5 jaar neemt om ons te bereiken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

2minuten over 12. Een lichtjaar is namelijk een bepaling van afstand en niet van tijd. Een lichtjaar is de afstand die het licht in een jaar af legt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De klok staat op een afstand van vijf lichtjaar. Dat betekent dat het licht er vijf jaar over doet om van de klok naar ons te reizen.

Stel dat de klok ook een datum aangeeft. Als wij de klok op 12:00 zien staan, en de klok staat gelijk, en wij kijken om 12:00 vandaag (26 juni 2014), dan zou de klok op 26 juni 2009 12:00 staan. De klok lijkt dus vijf jaar achter te lopen.

Als je de klok daarna heel snel naar hier haalt (wat niet mogelijk is), zie je de huidige tijd. Je ziet dan 26 juni 2014 12:02 (want het duurde twee minuten om de klok naar hier te halen).

Maar een normale klok geeft geen datum aan. Je ziet dus niet het jaartal veranderen van 2009 naar 2014, want de klok heeft geen jaartal-aanduiding. Je ziet dus de klok op 12:02 staan.

Toegevoegd na 1 minuut:

Als je in de tussentijd (tijdens de reis van de klok) naar de klok zou zijn blijven kijken, dan had je hem niet van 12:00 naar 12:02 zien bewegen, maar had je hem in twee minuten tijd 1826 dagen vooruit zien lopen.

Cryofiel
10 jaar geleden
Omdat datgene wat je beschrijft fysiek niet mogelijk is, is hier geen antwoord op te geven.

Volgens mij gaat het hier om de tijddilletatie. De formule daarvoor is 1 / WORTEL(1 - v^2 / c^2). De klok zal hoe dan ook vanuit rust moeten versnellen naar een snelheid die vele malen groter is dan de lichtsnelheid (de c in de formule, v is de snelheid van in dit geval de klok). Dat betekent dat ergens in dat proces v gelijk wordt aan c. De formule wordt op dat moment 1 / 0 (nul). Delen door nul mag (en kan ook) niet.

Na dat moment gaat de formule over in een comlexe formule en verschijnt er ergens een i (van imaginiar getal). Volgens mij is er dan geen concrete uitspraak meer te doen over wat de klok aan geeft.

Volgens mij is dit de een wiskunde analyse van je vraag. Ieder antwoord dat een stand van de klok aan geeft impliceert dat men een imaginair getal heeft weten te vertalen naar een concrete stand van de wijzers. Volgens mij kan dat niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing