Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe maak ik van een tabel een cirkeldiagram qua wiskunde begrippen?

ik ben het helemaal vergeten hoe ik een cirkeldiagram moet maken van een tabel, mijn leraar heeft het uitgelegd maar ik ben het spontaan vergeten

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Teken een cirkel en trek een lijn van het middelpunt naar boven. Verdeel de cirkel in gelijke delen, bijvoorbeeld 10 delen. Stel het hele oppervlak van de cirkel op 100. 25 is dan een kwart van de cirkel, 50 is het halve oppervlak van de cirkel, 75 driekwart van de cirkel.

Tel alle getallen uit de tabel die je in een cirkel wil weergeven bij elkaar op. Dit is x.

Vermenigvuldig ieder getal uit de tabel dat je apart wil weergeven in het diagram met 100/x. Daarna kan je de uitkomsten eenvoudig weergeven in het cirkeldiagram. Is een uitkomst bijvoorbeeld 10, dan is dat even groot als één deel; is een uitkomst 22, dan is dat iets groter dan twee delen van de cirkel.

Het eerste deel geef je weer aan de rechterkant van de lijn die je van het middelpunt van de cirkel naar boven hebt getrokken. Bepaal steeds waar de waarde die je nodig hebt, zich bevindt op de cirkelrand en trek daarna een lijn van het middelpunt naar dat punt op de cirkelrand.

Voor het goed kunnen weergeven van het tweede deel, moet je natuurlijk de eerste en tweede uitkomst bij elkaar optellen; voor het goed kunnen weergeven van het derde deel moet je de eerste, de tweede en de derde uitkomst bij elkaar optellen, enzovoort. Alle delen samen zijn 100 en vullen het hele oppervlak van de cirkel.

Succes!

Op een aantal sites wordt het op een andere manier gedaan. Daar wordt het gedaan met graden en hoeken. De hele cirkel is dan 360 graden. Bijvoorbeeld op deze websites:
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt gast

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding