Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe bereken je poker kansen?

Hand 1: Hand 2: Hand 3: Tafel:
3♥ 8♠ 9♥ 2♥ 4♥ 2♣ 2♦ 7♦ K♦
dit is de hand die op tafel licht en de situatie wordt bekeken vanuit de positie van een "alwetende speler". hoe berken ik de kans van wist voor iedere partij zodat het totaal op 100% uitkomt.
laat aub wiskundige berekeningen zien, dat is namelijk wat ik echt nodig heb om het te begrijpen.
zo'n poker odds caculator website helpt mij niet.
Bedankt voor alle hulp!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Dit behoorlijk ingewikkeld om te berekenen, maar de statistische kans op een bepaalde uitkomst bepaal je eigenlijk door alle mogelijkheden die zich nog kunnen voordoen in het spel (d.w.z. de nog te trekken kaarten van de dealer) op te sommen, waarbij je aanneemt dat elke kaart die nog niet op tafel ligt even waarschijnlijk is. Voor elke mogelijkheid bepaal je wat de uitkomst voor een speler is (winst of verlies), en daaruit bepaal je de kans.
In dit geval worden er nog twee kaarten getrokken. Omdat er 9 kaarten bekend zijn, zijn er nog 52-9=43 over. Voor de eerste kaart die getrokken wordt zijn er dus 43 mogelijkheden. Voor de tweede dan nog maar 42. Echter, voor de uitkomst maakt het niet uit in welke volgorde ik die twee trek (eerst 2H en dan 10S is hetzelfde als eerst 10S en dan 2H), dus het totale aantal paren is 43*42/2=903.
Vervolgens maak je een grote tabel met elk van die 903 mogelijke trekkingen. Voor elke trekking bekijk je welke speler wint. Vervolgens ga je tellen hoe vaak speler 1 wint, hoe vaak speler 2, hoe vaak speler 3, en hoe vaak de uitkomst onbeslist is. Dat moet opgeteld 903 opleveren. Ik ga hier die tabel niet opstellen, maar stel dat speler 1 193 keer wint, speler 2 286 keer, en speler 3 424 keer.
Tenslotte druk je die getallen als percentages uit: 193/903=0,21373..=21.4%, etc. Die leveren dan opgeteld 100% op.
Er zijn vaak wel wat truukjes te bedenken om het telwerk wat te vereenvoudigen. Bijvoorbeeld, als speler 1 AH en JH heeft, en de dealer heeft al 10H, QH en KH getrokken, dan wint speler 1 in alle gevallen want dan heeft ie in zijn eentje royal flush. Commentatoren maken gebruik van dat soort logica. Maar de telmethode hierboven werkt altijd, en is simpel. Als je een computer het telwerk laat doen is het zo klaar (zelfs met twee spelers en nog pas 2 kaarten getrokken door de dealer zijn er maar 15180 verschillende mogelijkheden hoe het spel verder kan gaan, en dat doet een computer in een fractie van een seconde).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing