Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe bepaal ik de nauwkeurigheid van een aantal metingen?

Ik wil met een normaal GPS apparaat in een telefoon een nauwkeurige plaatsbepaling doen.
Ik wil dat doen door een (groot) aantal meting op dezelfde plek te nemen.

Ik wil twee dingen uitrekenen:
(1) de nauwkeurige locatie. Makkelijk. Dit doe ik door het gemiddelde van alle metingen te nemen.
(2) aangeven hoe nauwkeurig de plaatsbepaling is.

De eerste lukt wel: middelen is niet moeilijk.
De vraag is: Hoe pak ik (2) aan?

Ik wil kunnen aangeven:
12 metingen, locatie = X, nauwkeurigheid/afwijking = 3.1 meter.

Stel dat die 12 metingen ver uit elkaar liggen, dan is de afwijking groter, bijvoorbeeld 8 meter.

Ik vermoed dat ik gebruik moet maken van een normaalverdeling en een standaardafwijking.
Maar hoe precies?

Randvoorwaarden:
Ik gebruik een gewoon consumenten-GPS zoals in een telefoon.
Ik zoek naar een oplossing met meerdere metingen; ik zoek niet naar een ander apparaat (zoals een GPS voor landmeters).

Het gaat erom hoe je van aantal metingen de nauwkeurigheid of de afwijking berekent, gebaseerd op hoever de metingen uit elkaar liggen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
3.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Eerst een paar bedenkingen. Je hebt twee soorten fouten, systematische fouten, en statistische fouten. Systematische fouten ontstaan door onopgemerkte fouten in meetprocedures of bv. in de software in de GPS ( stel bv. dat er een subtiel softwarefoutje in zit waardoor het apparaat alle posities 1m noordelijker aangeeft dan zou moeten).

Met de procedure die je aangeeft kan je nooit met zekerheid weten of er geen systematische fouten optreden (dat zou je pas kunnen weten wanneer je het naast meetresultaten legt verkregen met een andere methode/ander type apparaat). Wel is deze methode geschikt voor het geven van een schatting op statistische fouten (de 'onnauwkeurigheid' die niet verklaard kan worden door systematische fouten).

Daarnaast kan je je afvragen of dit een standaardnormale verdeling zou zijn, maar dit vind ik niet heel gek klinken en ik zou geen betere verdeling weten zo gauw. Laten we daar dus maar gewoon vanuit gaan

Het gemiddelde is simpel, nl precies wat je al zegt. Voor de standaarddeviatie wordt het lastiger.

De meest gebruikte schatting in dit geval is de ‘steekproefvariantie’ S^2 , zie plaatje beneden voor de formule. x_i zijn je waarnemingen, de x met het streepje erboven je gemiddelde.

In woorden: bereken de verschillen van je waarnemingen x_i met het gemiddelde g, kwadrateer die verschillen, tel al de kwadraten bij elkaar op en deel het totaal dan door (n-1). (Hoe je die verschillen zelf berekent is een detail waar ik me niet mee bezig houd, maar ik zou zeggen dat je de euclidische afstand moet nemen)

Deze schatting is volgens bepaalde wiskundige criteria(zuiverheid, minimum variance unbiased) optimaal, maar volgens weer andere wiskundige criteria (bv maximum likelihood) zijn er betere schattingen mogelijk (bv

(n-1)/n * S^2 ,

die dus alleen maar een factor (n-1)/n met de steekproefvariantie verschilt). Er is kortom niet één beste schatter omdat deze verschillende criteria elkaar zogezegd wat in de wielen rijden. Ik heb niet genoeg ruimte om dat allemaal uit te leggen, omdat dit een ingewikkeld wiskundig verhaal is, maar gelukkig doet het er in de praktijk ook niet zoveel toe want ze liggen dicht bij elkaar, en hoe groter je n wordt, hoe meer ze op elkaar gaan lijken. Zou je hiervan toch meer willen weten, dan moet je je in ‘schattingstheorie’ (een onderdeel van statistiek) verdiepen. Zie bv. http://nl.wikipedia.org/wiki/Schatten of google op de engelse term ‘estimation theory'.

Toegevoegd na 23 minuten:
S^2 is schatting voor VARIANTIE= deviatie^2
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
kierkegaard47
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij moet je gewoon het gemiddelde van je metingen nemen.

Ik weet niet hoe je de nauwkeurigheid vervolgens bepaalt.

De geaccepteerde nauwkeurigheid van een consumenten-GPS is 10 m, maar wordt beïnvloed door een heel riedel aan factoren, o.a. afhankelijk van plaats en weersomstandigheden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt de standaardafwijking bepalen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardafwijking
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding