Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik de formule Y = 0,2x^2 - 6,6X +125 heb en ik weet Y , Hoe kan ik op een snelle manier X berekenen?

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
in: Wiskunde
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Er is hier geen rationele oplossing:

Pas de ABC-formule toe.

x= (-b +/- sqrt(b^2 -4ac))/2a

(sqrt betekend square root; ofwel wortel trekken)

Bereken sqrt(b^2-4ac)

b kwadraat := b^2=-6,6*-6,6=43,56
4ac=4*0,2*125=100

je moet dan de wortel van: 43,56-100=-56.44 berekenen en die is er niet...
(nou ja: 7,51266*i in irrationele getallen maar die doen er hier denk ik niet toe)

wanneer je Y gelijk is of groter dan 70,55 (voor welke Y geld dat b^2-4a(c-y)=0 of groter is: 0.8*(125-y)=0) is er wel een uitkomst. Je trekt dan Y van c af (125-Y) en vult het resultaat in de ABC formule in.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Met de abc-formule, of door te ontleden in facturen.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Heb je een Casio grafische rekenmachine? Die heeft een Solver functie, die het voor jou uitrekent. Was toch wel mijn nummer 1 hulpje op de middelbare school om antwoorden te controleren (en natuurlijk ook gewoon snel dingen uit te rekenen, maar t gaat uiteindelijk om je uitwerking).
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
X kun je bereken met de grafische rekenmachine.
(Met TI-83)

In het menu 'Y='
Je voert bij y1 de formule in: 0,2x^2-6,6x+125
Je voert bij y2 de y in die je weet: bijvoorbeeld 80.

In het menu 'calc'
Optie 5; snijden en 3 keer enter.

linksonderin staat wat X is
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Tuurlijk kan je een solver gebruiken maar je moet altijd de antwoorden kritisch bekijken. Als je niet weet wat je computer uitrekent, zal je nooit weten of het antwoord goed of fout is.

Dus zeg ik je, gebruik gewoon de abc-formule. Hiermee reken je eigenlijk de snijpunten van een een parabool met de x-as uit.

Overigens, Y uit jou vraag moet groter of gelijk aan 70,55 zijn om een reëel antwoord te krijgen.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Het behandelen van parabolen tijdens het onderwijs wat ik genoot kregen we zoveel opgaven mee en moest ik de abc formule zo vaak gebruiken dat ik na heel veel berekende oplossingen de kenmerken van een parabool uit het probleem kon redeneren. Later tijdens het volgen van een beroepsopleiding was ik dit vermogen kwijt en ik hoefde ze niet zo vaak te maken dat het terug kwam.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Texas instruments heeft een symbolische rekenmachine die dit soort vergelijkingen voor je oplost waarbij je alleen maar de bekende data in hoeft te geven. De rekenmachine heet de TI-89 titanium (zie bron)

De functie in de rekenmachine heet, heel toepasselijk, Solve.

De rekenmachine kost helaas wel een goede 180 euro tenzij je hem 2ehands zoekt.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Nog een beetje "simpeler" dan "Het beste antwoord"
Bereken de nulpunten van de vergelijking 0,2x^2 - 6,6x + (125-y) = 0
als a = 0,2 ; b= -6,6 en c = 125-y ,
dan is x = (-b +/- wortel(b^2 - 4ac))/2a
Altijd 2 oplossingen: ofwel 2 niet gelijke reële, ofwel 2 identieke reële, ofwel 2 toegevoegd complexe van de vorm (d +je) en (d- je), waarbij "j" de imaginaire eenheid (= wortel(-1)) is. Denk niet dat dit onzinnig is: in het complexe vlak met vb. de horizontale as de reële en de verticale as de imaginaire wordt een vector die je met de imaginaire eenheid vermenigvuldigt geen 180°, maar slechts 90° in tegenuurwijzerzin verdraaid. Doe je dit 2 maal na elkaar (dus: je vermenigvuldigt met j*j), dan is deze vector wel 180° verdraaid, dus met -1 vermenigvuldigd! Het complexe rekenen is dus niet alleen uitgevonden om studenten te pesten, maar is een zeer handige methode om met 2-dimensionale vectoren te rekenen (zo is vb. de som van de vectoren (2+j3) en (8-j5) de vector (10-j2)). In de ruimtemeetkunde kun je zelfs met 2 verschillende "imaginaire" eenheden werken....om zo 3-dimensionale vectoren te beschrijven.
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing