Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe groot moet een taart zijn als je er 78 kaarsjes op kwijt wilt?

Ik vermoed dat mijn springvorm met een doorsnee van 25 cm een te kleine taart oplevert om er 78 kaarsjes op te kunnen plaatsen.

Hoe groot zou de springvorm moeten zijn (of kan ik beter een bakplaat nemen) en hoe kan ik dat uitrekenen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je 7 rijtjes van 11 kaarsjes maakt, heb je zeker een (rechthoekige) taart van 30x40 cm nodig.
Dat ene kaarsje raak je dan nog wel ergens kwijt.
Ik zou dan wel gaan voor een chocolade/caramel taart aangevuld met een flinke kwak advocaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah... de afstand van de kaarsjes ligt dan rond de 4 cm, veilige afstand en je kunt nog de taart snijden.
Dank.
Chocolade/Caramel met een flinke kwak advocaat... Hoe laat heb je de bijbehorende koffie vanavond klaarstaan?
Van harte Moolkeesje!
Cryofiel
11 jaar geleden
Aha, nu heb ik hem door! Van harte, Moolkeesje!

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat je ze minstens 3 cm uit elkaar moet zetten om veilig te zijn (en je kunt ook kaarsvet in je taart krijgen dus ik zou gewoon drie taarten bakken maar goed) en om dat te verkrijgen moet je een taart van ongeveer 25 x 25 hebben. Dan kun je dus vier kaarsjes op de hoeken zetten en overal 7 ertussen (9 horizontaal en 9 verticaal) en krijg je 81 kaarsjes, dus dan nog even ergens 3 weghalen....

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je de taart rond zou willen moet je een doorsnede hebben van iets van 33 cm.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank, diagonaal... vierkant... goed plan.
De oppervlakte van jouw taart is πr², met r 12,5 cm. Jouw taart heeft dus een oppervlakte van ongeveer 491 cm².

Zet je daar 78 kaarsjes op, dan heeft elk kaarsje een oppervlakte van 6,3 cm² tot zijn beschikking. Dat is een vierkantje met een lengte van 2,5 cm.

In werkelijkheid is het nog iets meer, want je kunt de buitenste kaarsjes vrijwel op de rand van de taart zetten, zodat je ook een ring die buiten de taart valt kunt meerekenen in het door de kaarsjes gebruikte oppervlak.

Maar goed, een vierkantje met een lengte van 2,5 cm voor elk kaarsje  --  dat is niet heel veel, maar wel voldoende. Ik zou kleine kaarsjes nemen, en vooraf controleren of die met kleine vlammetjes branden - anders gaan ze als het ware "samenwerken" in het aanzuigen van zuurstof en krijg je één grote vlam.

Toegevoegd na 2 minuten:

Een andere oplossing is: TWEE taarten maken. Dan heb je de dubbele oppervlakte per kaarsje ter beschikking.

En de gasten kunnen dubbel zoveel genieten, dat is ook wat waard!

(Lees meer...)
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijke uitleg (en ja, twee taarten is ook altijd een mogelijkheid)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja dat zei ik ook al (alleen noemde ik er 3). Het aansteken van zoveel kaarsjes is ook heel moeilijk, de eerste zal al bijna opgebrand zijn namelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kun je voorkomen door kaasjes van verschillende lengte te gebruiken.
Waar ik meer mee zit is de kaarsjes uit te blazen, zonder dat de advocaat het hele gezelschap besmeurt.
Verder: iedereen, HEB DANK!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle: Klopt, ik heb jou dus ook al een plusje gegeven.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding