Is er een manier om eerlijker te bepalen hoeveel orders je hebt gepicked? Zie uitleg.
Ik werk in een magazijn: orderpicken. We hebben drie magazijnonderdelen: in A pick je het snelst per uur, in B minder snel en in C het minst snel. Sommige winkels hebben veel meer orders in A en andere hebben veel meer orders in C.
Verder kun je een winkel treffen met heel weinig orders in totaal en loop je dus heel veel en kun je minder per uur picken. Soms heb je een winkel die twee doosjes wil met 50 stuks inhoud (telt mee als 100 stuks) waar je 5 seconden over doet en waar een gemiddelde over de dag van 300 per uur enorm hoog is als aantal.
Momenteel wordt er bijgehouden hoeveel orders je in totaal gepicked hebt in de tijd dat je aan het orderpicken was maar erg eerlijk vind ik dat niet (en dan ben ik nog één van de snelsten). Je merkt ook dat mensen winkels die bekend staan vanwege weinig orders gaan mijden.
Is er een manier waarop je één van bovenstaande problemen wiskundig kunt aanpakken? Dus bij het probleem met winkels met weinig orders: kun je de aantallen zo vermenigvuldigen dat het eerlijker wordt omdat je meer loopt zonder te picken?
Bij het probleem met de magazijnonderdelen: kun je de aparte magazijnen zo berekenen dat het eerlijker wordt?
Toegevoegd na 2 uur:
Zie ook mijn reacties onder het eerste antwoord. Ik ben bang dat als je alleen de magazijnen aanpakt je een nog groter nadeel krijgt met de kleine winkels.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.