Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een manier om eerlijker te bepalen hoeveel orders je hebt gepicked? Zie uitleg.

Ik werk in een magazijn: orderpicken. We hebben drie magazijnonderdelen: in A pick je het snelst per uur, in B minder snel en in C het minst snel. Sommige winkels hebben veel meer orders in A en andere hebben veel meer orders in C.

Verder kun je een winkel treffen met heel weinig orders in totaal en loop je dus heel veel en kun je minder per uur picken. Soms heb je een winkel die twee doosjes wil met 50 stuks inhoud (telt mee als 100 stuks) waar je 5 seconden over doet en waar een gemiddelde over de dag van 300 per uur enorm hoog is als aantal.

Momenteel wordt er bijgehouden hoeveel orders je in totaal gepicked hebt in de tijd dat je aan het orderpicken was maar erg eerlijk vind ik dat niet (en dan ben ik nog één van de snelsten). Je merkt ook dat mensen winkels die bekend staan vanwege weinig orders gaan mijden.

Is er een manier waarop je één van bovenstaande problemen wiskundig kunt aanpakken? Dus bij het probleem met winkels met weinig orders: kun je de aantallen zo vermenigvuldigen dat het eerlijker wordt omdat je meer loopt zonder te picken?

Bij het probleem met de magazijnonderdelen: kun je de aparte magazijnen zo berekenen dat het eerlijker wordt?

Toegevoegd na 2 uur:
Zie ook mijn reacties onder het eerste antwoord. Ik ben bang dat als je alleen de magazijnen aanpakt je een nog groter nadeel krijgt met de kleine winkels.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je kunt dit op meerdere manieren oplossen:

Je zou aan elk magazijn een weegfactor kunnen meegeven. Dus Picken in Magazijn C telt drie keer mee, in Magazijn B telt twee keer me en Magazijn A telt 1 keer mee. Uiteraard kun je andere waarden gebruiken afhankelijk van hoe moeilijk of makkelijk het is.

Je zou ook de berekening kunnen aanpassen: 1 doosje van 50 stuks telt mee als 1 pick en niet als 50.

Het betekent wel dat het registratiesysteem aangepast moet worden. In het eerste geval omdat van elk artikel geregistreerd moet worden in welk magazijn het ligt. in het tweede geval omdat van elk artikel moet worden geregistreerd hoeveel er in een overdoos zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit antwoord is mede gebaseerd op het antwoord van Roqui en de discussie die ik daarbij gelezen heb.

Misschien moet je de magazijnindeling en de begrippen grote en kleine winkel loslaten en in plaats daarvan een ander systeem ontwerpen.

Je zou artikelen in categorieen kunnen indelen, waarbij ik mij voorstel dat een categorie altijd maar in een magazijn ligt. Voor die categorie wordt een bepaalde norm vastgesteld. Deze norm wordt bepaald op de gemiddelde omvang van de order (of een soort gewogen gemiddelde waarbij je rekening houdt met hoevaak een bepaalde order voorkomt). Op die manier kom je aardig in de buurt denk ik omdat je per order de artikelen in categorieën kunt indelen waarbij je dan automatisch rekening houdt met de verschillen in de magazijnen en de verschillen in snelheid waarmee je kunt picken.

Eventueel kun je dan ook nog normen zetten op de batchgrootte. Bijvoorbeeld dat de norm voor tot en met 5 artikelen hoger is dan voor tussen 5 en 15 artikelen, of iets degelijks. Maar dat hangt ervan af waarvoor het systeem precies bedoeld is en hoe fijnmazig het moet worden (want dat maakt het allemaal ook ingewikkelder om het te ontwerpen en bij te houden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger heb ik telefoonboeken rond gedragen. Daar werd je betaald naar gelang de afstand tussen de aderessen. Zo kreeg je in het centrum minder per boek dan dat je op het platteland of in klein dorpjes kreeg.
Daardoor kreeg je in het stad minder per boek maar kon je er meer afleveren en op het platteland kreeg je meer geld maar kon je er minder afleveren. Dit was een eerlijk systeem. Welliswaar verdiende je op het platteland wat minder, maar in het stad moest je wel veel harder werken.
Probleem bij jullie is dat een eerlijker systeem alleen maar geld kost aan de baas, want hoe ik het begrijp wordt je betaald per pyking. Er zal altijd wel iemand de rekening moeten betalen en dat zal de baas niet zijn
Als je niet per pyking wordt betaald, dan gaat het over wie het hardst moet werken en dan komen we in het straatje van wie de beste vriendjes heeft bij de chefs, de beruchte mouwvegers, k*ntn**kers enz. Als je betald wordt per pyking zal dit ook wel invloed hebben.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing