Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een formule om het aantal termen van een rekenkundige rij te berekenen?

bijvoorbeeld om de som te berekenen van de rij: 1,3,5,7,9........394849
daarvoor moet ik het aantal termen weten.
na te hebben gezocht heb ik wel de formule om het aantal termen van een meetkundige rij te berekenen gevonden: eerste getal log(laatste getal)
en dan het eerste getal bovenin

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

eerste getal plus laatste getal en dat gedeeld door het increment (2 in het voorbeeld).

Toegevoegd na 9 minuten:
totaal is dan het aantal termen maal de gemiddelde term. Hier ook weer het laagste getal + het hoogste getal gedeeld door 2. Dat is precies evenveel als het tweede getal + het 1 na hoogste getal /2 enzovoorts.

Toegevoegd na 1 uur:
Formule is niet correct zoals je al opmerkte. In mijn reactie een correcte, zal hem hier ook nog even bijzetten.
n termen= (Laatste waarde - eerste waarde)/increment)+1
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Rekenkundige rij: Un = U0 + Vn

De rij begint bij 1, dus U0 = 1.
Per keer komen er 2 bij, dus V = 2.

Un = 1 + 2n

Met deze formule kun je elke term uit die rij berekenen. Wil je bijvoorbeeld de 1000e term berekenen, dan voer je n = 999 in (want term 1 = 0)

Un = 1 + 2*999 = 1999
De 1000e term is dus 1999.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image