Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Klopt dit? De grafiek bij de functie n(x)= a+1:x-1 heeft als horizontale asymptoot y = a

Wat ik bedoel is dat het niet y = -a , moet zijn.
Namelijk bij een de verticale asymptoot wordt +2 -2 is dit hiermee dan niet het geval en waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik ga er even van uit dat ik de functie op de wiskundige manier moet lezen, dus als

n(x) = a + (1/x) - 1

De horizontale asymptoot vind je door te kijken wat de n-waarde wordt wanneer je x naar oneindig (of naar min oneindig) laat gaan.

In dit geval wordt n(x) dan a-1. Dat komt doordat de middelste term, 1/x, naar nul gaat wanneer x naar oneindig (of naar min oneindig) gaat. Je krijgt dan als waarde voor n(x)

n(x) = a + 0 - 1

en dat is a-1.

Toegevoegd na 2 minuten:

Als je echter bedoelt dat ik de functie moet lezen als

n(x) = (a+1) / (x-1)

dan is de horizontale asymptoot n=0. Want als je a+1 deelt door x-1, dan deel je door oneindig (of min oneindig) als x naar oneindig (of min oneindig) gaat, en (a+1) gedeeld door oneindig (of min oneindig) gaat naar nul.

Toegevoegd na 23 uur:

Naar aanleiding van de reactie onder dit antwoord: als je inderdaad bedoelt dat ik de functie moet lezen als

n(x) = a + 1/(x-1)

dan is de horizontale asymptoot a. Immers, als x naar oneindig (of min oneindig) gaat, gaat 1/(x-1) naar nul.

Cryofiel
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing