Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Klopt het dat 1,999999 (met oneindig veel negens) precies gelijk is aan 2?

Ik ben nooit zo precies thuis geweest in de getaltheorie, vooral oneindige zaken vind ik intrigerend. is 1,99999 (oneindig veel 9-s) evenveel als 2?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Op een rekenmachine is met tien negems gelijk aam 2 maar in het echt zit er altijd yoch een klein verschil tussen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is het antwoord al in je vraag: oneindig veel negens achter de komma, betekent in dit geval oneindig klein verschil met twee.
Oftewel: een één met oneindig veel negens achter de komma zal nooit twee kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is exact gelijk!
Er is nergens een oneindig klein verschil tussen de twee getallen het is puur een andere manier van opschrijven, net als dat 2/4=1/2.
Dit kun je met allerlei meetkundige reeksen bewijzen, maar het meest intuitieve bewijs vind ik zelf altijd:

Tussen twee verschillende reële getallen A en B (alle gewone normale getallen die je met het decimale stelsel, eventueel met een oneindig aantal cijfers (bijv. pi), kunt opschrijven) zit altijd een ander reëel getal C, bijvoorbeeld het gemiddelde C = (A+B)/2.
Met 1,99.... en 2 is er niet een ander mogelijk getal en dus zijn ze gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar het getal 1,999... bestaat eigenlijk niet. Een decimaal kommagetal is een notatie die een benadering is van een exacte uitkomst. Soms komt dat exact overeen, soms niet.
1,999... kan geen uitkomst zijn van een berekening, tenzij je gaat werken met het optellen van repeterende breuken, maar dat is gewoon bizar en daar zitten veel haken en ogen aan. Probeer als het kan altijd te werken met rationale getallen, gebruik anders een exacte notatie of als laatste redmiddel een acceptabele benadering.
Je kunt een repeterende breuk omzetten naar een rationaal getal. Voorbeeld:
a=1,2341234...
a/10.000=0,00012341234...
a-a/10.000=1,234
9999*a=1,234
a=1,234/9999

Het komt dus eigenlijk neer op het opschuiven van de breuk zodat je het repeterende deel er van af kunt halen.
Bij 1,999 kom ik uit op 18/9=2.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet je ook realiseren dat 2 niet een erg precies getal is. 2,0 is al een stukje preciezer. Als ik jou 2 liter water geef, dan geef ik je 2 liter water en geen 2,0000000 liter water, dat is namelijk niet te doen.

De vraag of 2,000....... oneindig gelijk is aan 1,999...... oneindig is al een stukje lastiger. Maarja als ik jou vraag welk getal je bij 1,999..... moet optellen om bij 2,000...... te komen kan je niets anders antwoorden dan 0. Want je kan nooit het getal 0,000..... en aan het eind van de oneindige nullen komt dan een 1. Er is geen eind aan de oneindige nullen.

Dus 1,999......+0= 2,000......

Maar +0 opschrijven is overbodig dus 1,999.....= 2,000......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing