Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de omtrek van een band met de maat 120/70ZR17 (58W) BT016F? Zie toelichting

Ik ben van plan om een fietscomputer op mijn motor te monteren omdat mijn snelheidsmeter kapot is en ik geen zin heb in weer een dure reparatie. Op de fietscomputer moet je dan de bandenmaat of omtrek van de band invullen maar hoe je dat kan berekenen?? Mijn kennis van wiskunde is inmiddels heeeeel erg vervaagd

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Er zijn 4 mogelijkheden:
1)Bepaal de omtrek zoals khepput aangeeft
2)Bereken deze vanuit de bandenmaat zoals iHave aangeeft.
3)Meet zelf de straal door vanuit het midden van de as loodrecht naar beneden de afstand naar de grond als je motor rechtop staat. Omtrek= 2 x pi x straal. (pi = 3,14)
4)Stel een maat in op de fietscomputer. Rij een afstand waarvan je weet hoelang deze is. Bv begin bij een hectometer paal, start de fietscomputer, rijd bv 1000 meter volgens de hectometerpalen. Nu kijk je wat de fietscomputer aangeeft. Vervolgens corrigeer de wielomtrek in de fietscomputer. Bereken de correctie factor uit: Werkelijke afstand/afstand volgens de computer. Vermenigvuldig de wielomtrek zoals ingesteld in de fietscomputer met deze correctie factor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

120 is de omtrek. Dus 1 meter en 20 centimeter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit de bandenmaat volgt:

De velg is 17 inch = 25,4*17 =431,8 mm
De band is 120 mm breed
De band is 120 *70% = 84 mm hoog

Dan is de rolomtrek van de band
(431,9+84+84)*Pi = ongeveer 1884 mm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft daar niet perse voor te rekenen.
Draai het wiel tot het ventiel op het laagste punt staat en zet daar een krijtstreep op straat, rol nu de motor door tot het ventiel weer in de onderste stand staat en zet weer een streep. Meet de afstand tussen de strepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing