Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Cryptografie: Wat als je een te korte tekstje hebt, hoe moet je dat aanpakken met decoderen?

Wat als je een heel kort tekstje hebt om te decoderen en niet met een frequentietabel aan de slag kan. Hoe moet je het anders decoderen? Met de frequentietabel lukt t niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Dat kan je niet in zijn algemeenheid zeggen. Je zult meer moeten weten over de methode. Ik kom er morgen op terug.

Toegevoegd na 11 uur:
In het kort, je kunt niet zomaar iets decoderen. Zelfs bij lange teksten is het ons tot op heden niet gelukt (die we al meer dan 300 jaar in bezit hebben) om deze te decoderen hoewel deze meer dan twee pagina's beslaan.
Met andere woorden, de kans dat het je lukt is relatief klein als je verder geen informatie hebt.
Als je de oorsprong weet (bijv. uit een lesboek) dan kan je nadenken: welke methoden zijn behandeld?
Ik zou trouwens zo codes kunnen maken die meerdere dingen (plausibel) kunnen betekenen... Brute force werkt dan niet echt, want je weet niet welke van de betekenissen de juiste is etc.
Je krijgt het idee, neem ik aan?

Toegevoegd na 1 dag:
Bij Caesar code zijn er bijv. maar 26 opties
(+ a met a element van [0,25]&N)
Probeer bij elke letter een bij te tellen
dus
ABCEE
BCDFF
CDEGG
...
ZABDD
De juiste moet erbij zitten als het bijv. Caesar betreft.

Toegevoegd na 1 dag:
Zeker weten dat de frequentietabel niet lukt???

Toegevoegd na 1 dag:
Oh ja... de code is vrij kort... Sorry...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ndjmvom, nee serieus, het enige wat je dan kunt doen als een code te kort is, is random ontcijfering methodes gebruiken. Het helpt natuurlijk als je weet wie de tekst gecodeerd heeft en wat voor soort methodes hij/zij gebruikt zou kunnen hebben.

Brute force dus, een computer kan je hierbij helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing