Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan je formules leren?

Ik wil graag formules leren, maar ik snap er nog niks van wat moet je eerst leren om het te snappen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
4.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kan het beste formules eerst proberen te begrijpen. Dan is het veelal niet eens nodig meer om ze te leren omdat je ze zo kan opschrijven, je snapt ze immers en zou ze zo zelf kunnen bedenken.
Ik moet zeggen, dat dit bij sommige formules moeilijk is. Voor makkelijke formules moet je soms een hoog niveau hebben...
Ik mis voortaan de uitleg ook in de schoolboeken. Jammer...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je de formule gebruikt dan leer je hem vanzelf uit je hoofd. Je moet hem gewoon vaak zien en gebruiken dat werkt het beste
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet goed leren hoe je de formule kunt afleiden. Meestal zijn de uitgangspunten erg voor de hand liggend. Door de wiskunde kun je dan de formule afleiden. Meestal staat de afleiding in je boek en moet je er rustig de tijd voor nemen om alles goed te begrijpen. Het is meestal niet nodig formules uit je hoofd te leren als ze ingewikkeld zijn. Verder zijn het invuloefeningen. Je vult alle waardes in en er blijft nog maar 1 waarde over waarvoor de formule klopt. De formule zelf begrijpen, dat zal je vaak niet lukken omdat je de stapjes die gemaakt zijn om de formule te maken niet terugziet in de formule zelf. Daardoor hebben formules iets magisch en onbegrijpelijks. Dat is iets waar we mee moeten leven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Formules moet je niet leren; je moet ze begrijpen en weten hoe je ze moet gebruiken. Ik ken maar een paar formules, zoals soscastoa, ABC-formule, wat wiskundige formules of gebied van differentieren en integreren en wat natuurkundige formules. De rest leidt ik af of beredeneer ik(of zoek ik op). Als je vaak formules afleidt kun je vaak zelf ook beter je eigen formules samenstellen en antwoorden inschatten.
Formules zomaar in je hoofd stampen is niet effectief. Als je formules persé wilt leren moet je er zo vaak mee oefenen totdat je de formule kunt dromen. Bedenk ook voor jezelf leuke oefenopgaven, dat maakt het wat spannender. Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vaak ook werkt, vooral bij formules in de natuurkunde of elektrotechniek, bijvoorbeeld, is zorgen dat links en rechts de eenheden ook kloppen.
Bijvoorbeeld: F=m*a: Kracht is in Newton [N] en dat is in het SI stelsel kilogram*meter per seconde kwadraat ([kg]*[m]/[s^2]). Rechts staat massa en dat is natuurlijk in [kg] en de versnelling en dat is in [m]/[s^2]. Dus links en rechts zijn ook qua eenheden gelijk. Stel je zou de formule fout hebben onthouden: F=m*v, dan zou rechts [kg]*[m]/[s] staan en dat klopt niet met links. Zo kun je terug redeneren dat het i.p.v v, de snelheid, a, de versnelling, moet zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding