als je voorschiet van je eigen geld, mag je dan evenveel uit een gemeenschappelijke "pot" nemen (zie uitleg)?
Een wat triviale vraag, maar we komen er niet uit, dus...
Mijn vriend en ik hebben een gemeenschappelijke "pot" : een portefeuille waar we allebei even veel in stoppen. Nu hebben we al een tijdje een discussie over een verdeelwijze als we deze pot vergeten zijn.
Concreet komt het hierop neer;
Stel we hebben elke 10 euro in de pot gelegd, samen 20 euro. We vergeten die pot, en één van ons beiden betaalt 20 euro uit eigen middelen. Hoe moet die dan het geld terug krijgen uit de pot?
- Mijn redenering : stel dat ik degene ben die 20 euro voorschiet. die 20 euro is in wezen 10 euro voor mij en 10 euro voor mijn vriend. Hetzelfde zit in de pot. Dus als je dan 20 euro uit die pot neemt, heb ik automatisch mn eigen 10 euro terug plus de 10 euro van mn vriend.
- Mijn vriend zijn redenering; degene die 20 euro voorschiet, heeft in feite 30 euro in totaal betaald. dus de 10 euro die hij in de gemeenschappelijke pot heeft gestoken plus de 20 euro die hij heeft voorgeschoten. Als hij dan 20 euro uit de pot neemt, heeft hij dus 10 euro te weinig gekregen.
Ik begrijp deze rekenwijze totaal niet, mijne lijkt me logischer omdat je niet enkel moet kijken wat je hebt betaald maar ook de uitgavenkant.
Maar mijn vriend zegt dus dat dat niet klopt.
Wat is hier de correct manier van rekenen? Eén van die beiden of nog iets anders misschien?
(We kunnen natuurlijk gewoon elk de helft betalen als we de pot vergeten zijn of nog een andere regeling, maar dat is de vraag niet).