Hoe groot is de kans dat je bij 1000 keer munt opgooien meer dan 749 x kop krijgt en minder dan 251 x munt ?
Anders om mag ook dus meer dan 749 x munt en minder dan 251 kop ?
Alleen hoe groter de afwijking, van wat er logisch van verwacht kan worden, hoe meer bijzonder het is, maar ook dat zegt nog niets.
Het voor een tweede keer 749- 251 gooien, dat zou pas uniek zijn en vrijwel onmogelijk in een getal uit te drukken.
Maar ook voor een tweede keer aanzienlijk meer munt dan kop gooien, zou bijzonder zijn.
Ooit gooide ik voor de grap een rijksdaalder, naar de kassajuffrouw, waar ik een beetje mee aan het dollen was.
Tot mijn en haar zeer grote verbazing, bleef de rijksdaalder op zijn kant voor de kassa staan en viel niet om.
Ook hier is het onmogelijk uit te rekenen hoe groot een kans is het voor een tweede keer te flikken.
Heb me hier altijd over verbaast.
Zo gauw ik mijn gevoel moest loslaten en over ging op denken was het weg.
Op onze kwekerij, kwam ik het vaak tegen, je had b.v. een kruiwagen vol plantenstekken en die moesten in een pot.
Voor de planten in die pot was een bepaalde ruimte, dan was het vol.
Zonder te tellen begon ik de planten op te potten, sommige deed ik er twee kleintjes bij elkaar, maar een grotere plant scheurde ik in twee of drie.
Als alle stekken in de pot stonden en ik ging ze op de plek zetten, was de plek precies vol, er kon er geen een meer bij.
Achteraf denk je dan wel eens, als ik die kleintjes niet bij elkaar had gedaan, dan waren het er te veel enz.
Dit soort dingen overkwam me regelmatig, al mijn hele leven lang.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.