Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat in het praktisch nut van n! ?

ik zie dat f(n)=n! en n= 4 dat dat dan f(4)=4!=1*2*3*4=24 maar wat is het praktisch nut van deze berekening behalve een rekenmachine te laten crashen bij 70! ?

Toegevoegd na 20 minuten:
ik heb ook gehoord dat dit wat spannends in de natuurkunde

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Stel je hebt de vraag: "Op een kapstok is plaats voor 8 jassen. 3 jongens en 5 meisjes hangen hun jas op de één van de 8 haakjes van deze kapstok". Op hoeveel manieren kan dat? Nou dan moet je dus 8! doen.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Het aantal combinaties van een deelverzameling van m elementen uit een verzameling van n elementen, waarbij n>m, kan berekend worden met de formule n!/(m!(n-m)!). Je kunt bijvoorbeeld 1140 combinaties maken van 3 elementen uit een verzameling van 20. Ik heb die formule ooit eens gebruikt in mijn werk als boekhouder om onbekende betalingen van debiteuren (=klanten) te analyseren. Door alle mogelijke combinaties van factuurbedragen bij elkaar op te tellen hoopte ik te achterhalen welke facturen de debiteur had betaald. Meestal betaalt de debiteur een voor de hand liggende combinatie van facturen, bijvoorbeeld de 5 laatst verstuurde, maar soms was er geen touw aan vast te knopen. Dan bood mijn programmaatje nog wel eens uitkomst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is nuttig, omdat je dan niet al die getallen hoeft in te typen op je rekenmachine, en over het soort sommen; bij het aantal (bijv) mogelijkheden dat 12 verschillende kleuren potloden op een rijtje kunnen worden gelegd, is het handig berekenen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding