Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb 2 krasloten met beiden een winkans van 1:2, hoe groot is nu de kans dat ik iets win?

None

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De kans dat je niks wint is 0.5 * 0.5 = 0.25 , dus de kans dat je wel wat wint is 1-0.25 = 0.75 . 75% kans dat je iets wint.

Toegevoegd na 27 minuten:
Misschien kunnen de mensen die een min geven even uitleggen wat hier niet aan klopt ?
gvrox
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

50% kans winst per biljet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans blijft 1 op 2.

Op elk lot heb je dus 50% kans dat je iets wint, de kans dat je niets wint is dus net zo groot als dat je iets wint.

Toegevoegd na 25 minuten:
Aan de hand van de reacties:

Lees de reclametekst is goed.

Op elk lot wordt een win kans van 50% gegarandeerd, nu kan men er allerlei berekeningen op loslaten, de winkans wordt niet vergroot door het kopen van meerdere loten.

Voor elk lot apart blijft de kans 50%, dit betekent dat er bij aanschaf van 1.000.000 loten er niet 1 prijs hoeft te vallen.

Toegevoegd na 41 minuten:
Voor de rekenaars:

Er wordt een 50% winkans per lot gegeven, er wordt geen algehele winkans van 50% gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans dat je op beide loten een prijs wint is 25%. De kans op 1 prijs is 50% en de kans dat je helemaal niks wint is ook 25%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was niet eens van plan te antwoorden op deze vraag omdat het goede antwoord al is gegeven. Maar er staan zoveel verkeerde antwoorden en reacties tussen dat een extra goed antwoord wel waardevol is.

De vraag is:
- Er zijn 2 krasloten (niets genoemd over winkels of overige complicaties).
- Op elk kraslot heb je 1 kans op 2 om iets te winnen
- Er wordt geen garantie geven dat er winnende krasloten zijn (en is ook niet relevant)

Met deze 2 loten zijn er vier mogelijkheden:
Lot 1 wint, lot 2 niet
Lot 1 wint, lot 2 wint
Lot 1 niet, lot 2 wint
Lot 1 niet, lot 2 niet.

De kans op deze 4 uitkomsten is gelijk, dus overal 25%.

Maar in 3 van de gevallen is er minimaal 1 lot waarop een prijs valt. Waarmee de kans dat je een of twee winnende loten hebt 3*25 = 75%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals boven genoemd is de kans dat je geld kunt opeisen met de twee loten 75%. Dit is zoals ze de winkans definieren. Maar naar mijn mening is dit niet correct aangezien er ook prijzen zijn die minder zijn dan de prijs van het lot en dan maak je dus eigenlijk verlies.
De winkans is dus veel lager dan ze beweren, maar als je dezelfde definitie van winkans aanhoud is het 3:4 (of 75%).
Zou je de "echte" winkans willen berekenen van twee loten zou je overigens niet genoeg hebben aan de "echte" winkans van 1 lot aangezien je voor twee loten goed moet maken. De minimale "echte" winkans is dan de "echte" winkans in het kwadraat, maar je zou ook met 1 lot beide loten goed kunnen maken natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing