Waarom volgt uit sin(x)=-1,5 dat x=(5/6)pi?
Goniometrie met eenheidscirkel (radialen). Ik zou zeggen dat je bij een hoek van (5/6)pi rad krijgt 1/2, en niet -1,5. Sin=y dus hoe kom je dan in het negatieve deel uit?
Het is vraag 42, ik snap het tot ze ineens dit doen..
De sinus geeft het y coordinaat op de eenheidscirkel (met een straal van 1) voor een bepaalde hoek in radialen. Aangezien de eenheidscirkel een straal van 1 heeft, kan het y coordinaat nooit hoger of lager dan 1 liggen. Op je rekenmachine kun je het ook checken. Je kunt voor een bepaalde waarde uitrekenen van welke hoek het de sinus is. Vanuit een bepaalde waarde terug rekenen naar X dus. Dat doe je met de INVERSE sinus functie.
Daarvoor moet je op de meeste rekenmachines eerst de uitkomt intikken, dat is bij jou 1,5, dan druk je op [inv] en dan op [sin]. Je zult zien dat dan een foutmelding geeft. Kortom: de uitkomst van sin(x) kan NOOIT groter dan 1, en nooit kleiner dan -1 zijn.
Nou reken maar uit wat de sinus is van 5/6 pi, dat is geen 1,5 maar 0,5 Volgens mij bedoelen ze juist dat de 1e oplossing: 2 sin x = 1, twee oplossingen heeft. Er zijn namelijk 2 oplossingen voor sin x = 0,5 , namelijk 1/6 pi, en 5/6 pi.
Volgens mij hebben ze die 2 sin x = 3 juist helemaal weggelaten omdat het juist niet kan.
Het antwoordenboek schrijft het erg verwarrend op. Onder sin(x)=-1,5 staat x=5/6pi - alsof ze het verder uitwerken.. Maar dat is natuurlijk de andere mogelijkheid van sinx=1/2..
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.