Ik moet een tekening op schaal 1:100 vergroten naar schaal 1:50 hoe zit dat met de maten bijv; 6148= schaal 1:100 hoe groot is het dan op schaal 1:50?

Wat s de maat dan ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
25.7K

Antwoorden (6)

volgens mij gewoon de helft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol
1cm op de kaart was 100 cm, wordt nu 50 cm. Dat betekent dat elk object op de kaart twee keer zo groot wordt. 6148 wordt dan dus 12296

Toegevoegd na 1 minuut:
Let op, om verwarring te voorkomen: Objecten die op de oude kaart staan worden twee keer zo groot op de nieuwe kaart weergegeven. Een lijn van 1 cm wordt op de nieuwe kaart dus 2 cm lang
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle maten delen door 2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de schaal betekend eigenlijk (1:100) dat 1 cm op de tekening, in het echt 100 cm is
bij de 1:50 betekend het, 1 cm op tekening is 50 cm in het echt
dus alles op de tekening word 2 keer zo groot
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hèhè, eindelijk iemand die 't begrijpt: gewoon 2 x zoveel!!
+!!!
1:50=2cm
mvg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zegt nou iedereen dat alles 2x zo groot wordt? Alle afstanden op de tekening worden twee keer zo lang, dus alles wordt vier keer (2 tot de 2e) zo groot.

Stel je hebt een vierkant van 2 cm bij 2 cm op je tekening. Dat is dus 2x2=4 cm² (vierkante centimeter) met schaal 1:100. Dan is dat vierkant dus in werkelijkheid 2x100 cm bij 2x100 cm oftewel 2 meter bij 2 meter, oftewel 4 vierkante meter.

Nou verander je de schaal naar 1:50. Dan is dus 1 cm nog maar 50 cm in werkelijkheid. Om dan hetzelfde werkelijke vierkant weer te geven moet je dus om bij diezelfde 2 meter bij 2 meter in werkelijkheid uit te komen, 2 meter delen door 50, en dan kom je op 4 cm. Met andere woorden, het getekende vierkantje op schaal 1:50 is nu 4 cm bij 4 cm, oftewel 16 cm².

Dus alles dat je tekent wordt 4x zo groot.

Behalve als je het alleen maar over afstanden hebt, of lijnen, die hebben maar 1 dimensie en worden dus 2x zo groot. Kijk maar naar de randen van het vierkant :)

Daarom is het belangrijk om te zeggen wat die 6148 zijn. Zijn dat vierkante centimeters op je geschaalde afbeelding? Dan wordt het 4x zo veel. Is dat een lijn? Dan wordt 't 2x zo veel.