zijn alle dimensies gelijkwaardig?
de drie dimensies van de ons bekende ruimte zijn allemaal onderling uitwisselbaar, geen van de 3 heeft unieke eigenschappen, maar de andere in de wis- en natuurkunde beschreven dimensies lijken een totaal andere aard te hebben. Het makkelijkste voorbeeld is de 4e dimensie: tijd.
Noemen we het allemaal dimensies maar zijn het eigenlijk totaal verschillende dingen? Of komt het door hoe het menselijk brein dingen waarneemt dat we alleen maar denken dat die 4e dimensie anders is dan 1, 2 en 3, terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo is?
Ik kan me wel een beetje voorstellen dat een object "lengte" kan hebben in dimensies 1, 2, en 3 (afmetingen) en ook in dimensie 4 (tijd dat het object bestaat). Ik kan me ook een beetje voorstellen dat een object anders kan zijn in alle 4 van deze "richtingen". Dus misschien is de 4e dimensie wel inderdaad gewoon de logische volgende dimensie.
Zijn er denkmethodes om de opvolging van 1 naar 2, 2 naar 3, 3 naar 4 dimensies, enzovoorts, te analyseren? Wie kan het helder uitleggen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.