Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel hoeken heeft een vel papier?

Lijkt een beetje domme vraag, en is het misschien ook wel.
Stel, ik neem een vel papier en zet op elke hoek een cijfer b.v. 1 t.e.m 4 dan draai ik het vel om en nummer de hoeken 5 t.e.m. 8.
Mag ik daaruit cocluderen,dat een vel papier 8 hoeken heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik wil het nog extremer stellen dan wat de anderen al hebben beantwoord. Namelijk dat het 24 hoeken zijn.

Uitgaande van een 3D vorm van een vel papier, heeft het vel dus 6 vlakken. Al die vlakken hebben 4 hoeken.
Elke hoek is gedefinieerd als snijpunten van twee lijnen die de begrenzing van het vlak zijn, dus de 8 hoeken (driedimensionaal) zijn eigenlijk elk 3 hoeken (tweedimensionaal).

24 hoeken dus...

Toegevoegd na 18 minuten:
toelichting n.a.v. reacties:

Het ligt aan de definitie van een hoek. Als je, zoals de vraagsteller, aanvankelijk uitgaat van een plat vlak (dus een 2D benadering), dan is de locatie van een hoek gedefinieerd als zijnde het punt waarop twee lijnen (of lijnstukken) elkaar raken. De hoek heeft nog meer eigenschappen: die kan recht zijn (90°) of scherper of stomper.
Maar als je nu een driedimensionaal object bekijkt, dan heb je (zoals hier) een balk met 6 vlakken. De hoekpunten zijn op 8 plaatsen, maar de hoeken zelf (de 2D 90° hoeken dus) zijn telkens in een ander vlak, dat haaks op de andere hoeken staat, geplaatst.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

nee, want dan heb je het over dezelfde hoeken, het blijven er 4
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja want een vel papier is een driedimensionaal ding, het heeft namelijk een dikte en is dus wiskundig gezien een balk met 8 hoeken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je heel precies zou kunnen snijden zou je zelfs een kubus kunnen snijden uit een vel papier.

Toegevoegd na 4 minuten:
Best wel een leuke strikvraag voor een wiskunde leraar om te vragen zo in de klas, gok dat best wat mensen toch 4 zouden zeggen, als de mogelijkheid 8 niet wordt genoemd.

Toegevoegd na 29 minuten:
8 ruimtehoeken om het exacter te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ergens heb je wel gelijk natuurlijk. Als je een vel papier ziet als een plat vlak, 2D, dan zijn het er maar 4. Maar eigenlijk is een vel papier wel ruimtelijk, 3D dus, al is het maar een beetje. Stel dat je een dik stuk karton neemt, dan is dat al duidelijker, dan heb je een balk als wiskundige vorm en een balk heeft 8 hoeken. Als je een vel papier ziet als een balk, al is de hoogte nog zo klein, dan heeft hij inderdaad 8 hoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje flauw, maar je kan ook zo redeneren: je gaat er vanuit dat jouw vel papier rechthoekig is, maar is dat wel zo?Het heeft misschien wel een heel andere vorm. En als het bijvoorbeeld rond is, als een bierviltje, dan heeft het helemaal geen hoeken! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het staat er allemaal al maar ik voel me toch geroepen nog een aanvulling te geven.

in mijn optiek heeft een papiertje 4 ZICHTBARE hoeken.

Je hebt een soort "minimale dikte" nodig, en we kunnen in discussie hoeveel dat is, ik stel: 1mm om van twee hoeken boven elkaar te spreken (dus no 1 en no 5 in jouw voorbeeld)
13 jaar geleden
Als je een blad papier onder een elektronenmicroscoop zou leggen dan zie je nog veeeeel meer hoeken... :)
Dan zou je haast kunnen stellen dat elke 3 atomen een hoek vormen.

Als je er dan nog het mogelijke bestaan van een multiversum erbij zou halen, dan kom je op een schier oneindig aantal hoeken uit.

Toegevoegd na 28 minuten:
Onder een elektronenmicroscoop ziet een hoek van een blad papier er als een rafelig rond berglandschap uit, zoiets als dat ronde bierviltje.

Toegevoegd na 31 minuten:
En een multiversum houdt in dat de hoeken op hetzelfde moment op vele plaatsen tegelijk kunnen bestaan...

Toegevoegd na 42 minuten:
Nog sterker... atomen bestaan dan weer uit quarks etc... draaien die om elkaar heen, hebben die een vaste of een variabele hoek?

Bestaan er eigenlijk wel hoeken? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je spreekt over een vel papier. Die heeft 4 hoeken. Zolang je het niet plooit blijven het 4 hoeken.

Mocht je over een bladzijde spreken, deze heeft ook 4 hoeken, en dan nog een ommezijde van de bladzijde met nogmaals 4 hoeken.

Laten we toch niet ingewikkeld gaan doen, het is toch simpel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het mag maar het klopt alleen niet.

vouw je een blad kan je nog meer hoeken maken, maar een vel papier wat rechthoekig of vierkant is, heeft gewoon 4 hoeken en 2 zijden, hoeveel nummers je er zelf ook op zet :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing