Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe weeg ik de ballen (raadsel)?

9 ballen van gelijke grootte en kleur. Aan het uiterlijk kun je niet zien welke zwaarder is, en je mag ook niet voelen. Je mag maar 2 keer wegen met een balans. Hoe weeg ik om zeker te weten welke van deze ballen zwaarder is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wiskunde
23.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Verdeel het in 3 groepen van 3, en vergelijk eerst groep 1 en 2. Als deze even zwaar zijn zit de zware bal in groep 3. Anders in groep 1 of 2. Verdeel de zware groep in losse ballen en vergelijk bal 1 en 2. Als deze even zwaar zijn is bal 3 de zwaarste, anders bal 1 of 2
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Netjes. Scherp gevonden of kende je hem al?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je mag ze niet voelen, dus kan je ze ook niet verdelen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Haha, niet voelen.. mmm Ik kende hem nog niet nee maar was een gelukstreffer denk ik ;)

Andere antwoorden (1)

je weegt 6 ballen: 3 en 3. Als de balans in evenwicht is weeg je 2 van de overgebleven ballen en weet je wat de zwaarste is. Is de balans niet in evenwicht, dan weeg je 2 ballen van de schaal die doorslaat, en weet je ook welke zwaarder is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
tja, is dus hetzelfde als van Etnodating.nl

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding