Ik snap een onderdeel van wiskunde al een tijdje niet, heel veel mensen hebben het mij al vaak uitgelegd maar ik blijf het niet snappen wat nu?
In mijn boek word het "de balansmethode" genoemd.
Dus dan heb je bijvoorbeeld: 4xc+150=c+300 en dan moet je er dus achter komen hoeveel 1 c is
Waarom zou je 4 juwelen willen betalen met een juweel én geld? Je krijgt er vier, maar geeft er eentje voor in ruil. Totaalsom is dus : 3 juwelen = ? euro (zonder dat ene extra juweel) Laatste stap:
Dus 1 juweel kost ?
de som na het = tekentje. Om er achter te komen wat de C is moet je alle C dingen naar de ene kant halen en alle gewone getallen naar de andere kant. Als je die C aan de rechterkant weghaalt, moet je die ook aan de linker kant weghalen. Je hebt dan 3 x C + 150 = 300. Nu haal je 150 aan de linkerkant weg. Maar dan moet je dit ook weer aan de rechterkant doen. Je krijgt dan 3 x c = 150. Nu moet je gaan berekenen wat de C moet zijn. In dit geval zie je heel makkelijk dat C 50 moet zijn omdat 3 keer 50 = 150. als het een moeilijkere som is kan je dit doen: 3 x C is 150. Dit betekent dat C = 150 gedeeld door 3. Als je dit lastig vindt kan je voor jezelf een makkelijk voorbeeld erbij houden. Bijv 2 x 3 = 6. Hierbij zie je heel makkelijk dat als je het tweede getal niet zou weten, dus bijv 2 x C is 6, dat je dat dan kan berekenen door 6 : 2 te doen. Snap je het nu wat beter?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.