Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de regel bij het vermenigvuldigen of delen van positeve of negatieve getallen?

- - = +
- + = -
+ - = -
Maar wat is nu + + = ?
Mijn moeder zegt:
+ + = +
Ik zeg:
+ + = -

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

+ + = +

, want de + kun je gewoon weglaten. Dus 3+3=6 oftewel +6 en 3+3= niet -6

Toegevoegd na 47 minuten:
Het gaat natuurlijk over vermenigvuldigen. Dus mijn voorbeeld moet eigenlijk zijn: +3 x +3 = +6 oftewel 6. En niet -6.

Toegevoegd na 2 uur:
Correctie: bij vermenigvuldigen wordt het antwoord niet 6 maar 9 uiteraard.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het op mijn vingers uitgeteld, maar ik bleef steeds op 9 uitkomen :-((
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahah

Andere antwoorden (8)

kijk
niet wel = niet
wel niet = niet
niet niet = wel
wel wel = wel
dus
++ = +

snap je?

Toegevoegd na 7 minuten:
teminste, zo heb ik het geleerd
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
++=+, want 2+2 is toch 4 en geen -4?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Positieve getallen bij elkaar opgeteld,blijven positieve getallen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De regel die je voorlegt gaat op voor vermenigvuldigingen, en niet voor optellen.

-2 + 4= 2
-2 X 4= -8

bij vermenigvuldiging van (+)2 X (+)2= komt zoals bekend (+) 4 uit, dus + X + = +
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt een beetje om de hete brei heen gedraaid. Voor zowel delen als vermenigvuldigen geldt de regel:

Een mingetal gedeeld door een positief getal is altijd een negatief getal.

Een positief getal gedeeld door een negatief getal is altijd een negatief getal.

Een negatief getal gedeeld door of vermenigvuldigd met een negatief getal is altijd een positief getal.

Voorbeelden
-10 : 5 = -2
-10 : - 5 = 50
-10 * 5 = -50
-10 * -5 = 50

Bij meerdere getallen kijk je of het aantal minnen even is of oneven. Bij oneven zet je er een min voor en bereken je de som.

-2 * -6 * -2 *-1 = - 24 (want 3 minnen = negatief)

Bij delen met breuken

-4 2
--- = ---
-6 3

(aantal minnen = even, dus positief getal)

Toegevoegd na 11 minuten:
Voor optellen en aftrekken mag je ook kijken naar het aantal minnen, maar alleen bij de bewerking:

-5 - -2 = -5 + 2 = -3 (Er staan twee minnen bij de bewerking, dus wordt het plus als je ze samenvoegt)

-5 - 2 = -7 (er staat in de bewerking maar één min).

Dat lijkt ingewikkeld, maar volgt de afspraken die ook in de taal gelden (zie afbeelding). Inge geeft in de bron ook een goede uitleg met de getallenlijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet nog mijn uitleg die ik kreeg in de eerste klas, zal ik nooit meer vergeten.



Je hebt een pot met een vloeistof erin. De temperatuur van de vloeistof kan aangepast worden met 'magische blokjes' (of wat rondjes, of wat je ook wilt, het gaat om het idee he).
Stel dat de temperatuur 30 graden is, en je doet er een blokje bij (+), die zorgt voor een temperatuursverhoging van +5 graden. Dan komt er dus 5 graden bij (++=+).
Stel je haalt er zo'n blokje uit (-), die zorgt voor een temperatuursverhoging van +5 graden, dan daalt de temperatuur (-+=-).
Als je nou een blokje eruit haalt (-) die zorgt voor een temperatuurdaling van 6 graden (Dus blokje is -6). Dan wordt het brouwsel dus 6 graden warmer (-- = +). Doe je er echter een blokje bij dat zorgt voor een temperatuurdaling van 6 graden, dan wordt het 6 graden kouder (+-=-).
Zo klaar als een blokje, toch?

Dus ++ = +
+- = -
-+ = -
-- = +

Dus - - = + - + = - + - = - klopt helemaal niks van.

Toegevoegd na 2 minuten:
oh ik zie nu dat het over vermenigvuldigen gaat, maar daar geldt precies hetzelfde. In plaats van dat je 1 blokje erbij doet, Doe je gewoon temperatuur = 30 graden.
30 + (1*waarde blokje) voor erbij of 30 + (-1*waarde blokje) voor eraf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik de vraag en de antwoorden bekijk moet het duidelijk zijn, dat de rekenmethode zoals die nu gehanteerd wordt volkomen faalt.
Lang leve (NOT) het Freudenthal Instituut, die de rekenmethode in NL voorschrijft.
Ik moet vroeger gewoon de regels leren voor vermenigvuldigen en delen:
+*/+ = +
+*/- = -
- */ - = +
Optellen en aftrekken gaat gewoon over de rest, dus dat je anders.
Verklaren van het hoe en waarom is natuurlijk uiterst complex voor een kind (en de meeste volwassenen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ALS HET 23 DEZELFDE TEKENS ZIJN IS HET ALTIJD +

Toegevoegd na 2 minuten:
SORRY ALS HET 2 DEZELFDE TEKENS ZIJN IS HET ALTIJD +
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding