Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft dit soort gedrag (uitstellen en daarna topprestatie leveren) een wetenschappelijke naam?

Ik heb een studienootje die alle taken uitstelt to het aller allerlaatste moment en dan echt topwerk neerzet. Hij is super intelligent en super lui. Als hij er meer tijd in zou stekken zou het werk er wel minder slordig uitzien, maar de idee zijn altijd brilliant. Hoe noemen we dit.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2K
Thecis
2 jaar geleden
Dit soort gedrag zie je heel vaak gecombineerd. Het gaat vaak om mensen die dan toch niet voldoende zijn uitgedaagd. Wat ook kan meespelen is dat zo iemand gemakkelijk afgeleid is (kan ook ontstaan door gebrek aan uitdaging overigens) en daardoor dingen uit stelt. Juist doordat iemand zo slim is, komt diegene er heel vaak (dan niet altijd) mee weg (doordat er gecompenseerd kan worden).
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Herkenbaar voor mij. Deed ik ook op school. 12 weken tijd krijgen voor een project wat ik in 3 dagen kon doen. Verplicht samenwerken, waardoor alles extra tijd kostte. Bah...
Inekez1
2 jaar geleden
De omschreven situatie doet mij denken aan een hoogbegaafd iemand met (te) veel zelfvertrouwen, die taken uitstelt omdat hij van zichzelf weet dat het wel even in een paar dagen gedaan kan worden. Of iemand die (onbewust) het project voor zich uitschuift uit zelfbescherming. Heel herkenbaar voor mij. Als ik aan een project werk, dan duik ik helemaal in de materie, dag en nacht. Als dat twee weken duurt, ga je eraan kapot. Een paar dagen is te overleven... Het is niet zo dat als je twee weken van tevoren begint dat het dan ook in 3 dagen klaar is, ook niet in 4 of 5. Ik kan dan beter zorgen dat ik eerst allerlei andere dingen gedaan heb, want als ik eenmaal in zo'n project zit komt er niks meer terecht van andere zaken. En terwijl ik 'van tevoren' bezig ben met het huishouden, sporten, grasmaaien, onkruidwieden, ramen zemen etc, is mijn hoofd onbewust heel hard bezig het project voor te bereiden. Voor een ander lijkt dat lui en uitstellen, maar het is gewoon effectief werken.
Inekez1
2 jaar geleden
Die studiegenoot is waarschijnlijk heel creatief. Goede ideeën hebben (onbewust) tijd nodig om te rijpen. Als hij ook hoogbegaafd is, denkt en leert hij waarschijnlijk in andere patronen dan de meeste mensen. Veel mensen beginnen een project met zaken uitzoeken, overzichtjes maken en komen dan uiteindelijk tot een conclusie en een plan. Hoogbegaafden 'zien' vaak in 1 keer het plan of het idee en werken van daar uit als het ware terug in het project om de noodzakelijk informatie erbij te vinden. Dat werkt vaak snel en efficiënt, waardoor er minder tijd nodig is. Anderzijds kan het juist extra tijd vergen om de rust in je hoofd te krijgen om dat plan ook helder te zien. Vaak zijn er namelijk ook nog tig andere zaken in het leven die om oplossingen vragen. Wat jij ziet als lui, zou wel eens een andere manier van werken kunnen zijn. Niet actief typen achter een bureau, maar het hoofd is wel degelijk de hele dag hard aan het werk!
liveisgreat
2 jaar geleden
Dat is een fenomeen dat vaak voor komt: mensen die ik ken geven dan aan dat ze beter presteren alshet onder druk is. Wellicht speelt adrenaline en cortisol hier een rol. Uiteindelijk bootst veel medicatie die gebruikt wordt om beter te studeren, deze stoffen na omdat dit een grotere concentratie geeft, en zorgt dat je meer doet op korte tijd.
Als die persoon dan echt ook bijzonder goede resultaten neerzet, wijst dit m.i. idd op begaafdheid op dat gebied. Het is voor hem zo al een eitje, met wat adrenaline erbij komt het helemaal goed. Er is ook een keerzijde: adrenaline de en cortisol zijn niet zo onschuldig. ze tasten bv je immuunsysteem aan. plus leert hij op die manier geen studiemethode. Dus de vraag is of dit ook zou werken voor dingen waarin hij minder begaafd is.
Alles bij elkaar beschouwd valt dit voor mij echter niet onder de term "uitstelgedrag" omdat hij weet dat hij er ook komt als hij er minder tijd in steekt. Het is dus eerder een bewuste strategie.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Procrastinatie.
Ook wel uitstelgedrag genoemd of, bij studenten, studie-ontwijkend gedrag.

Terzijde;
Er zijn ook mensen die altijd en overal te laat komen (zeer irritant). Maar dat valt volgens mij niet onder dit begrip.
(Lees meer...)
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
+
Wellicht ook: retarderen / retardement.
crispy
2 jaar geleden
Procrastinatie is volgens mij het uitstelgedrag. Maar het aansluitend een topprestatie leveren is daar niet perse bij inbegrepen.
Inekez1
2 jaar geleden
-
De omschreven situatie is niet hetzelfde als procrastinatie(gedrag). Bij procrastinatie gaat het om uitstelgedrag, terwijl men weet dat dat eigenlijk niet handig is. Er ontstaat een vicieuze cirkel van uitstellen -> realiseren dat dat niet handig is -> extra stress omdat de taak in kortere tijd gedaan moet worden -> nog meer uitstellen omdat de stress te hoog wordt -> nog meer stress -> nog meer uitstellen -> etc -> etc.... Dat lijkt hier niet aan de orde. Eerder het tegenovergestelde dat iemand zoveel zelfvertrouwen heeft dat het wel even in een paar dagen kan in plaats van een paar weken.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding