Welk studie is na lange pauze moeilijk en makkelijk op te pakken?
Stel je hebt biologie of sociologie gestuurd op universiteit. Maar je doet er bijvoorbeeld 10 jaar lang niets mee. Is er dan een studierichting die moeilijker of makkelijker is op te pakken. Ik denk bijv aan de studie waarbij veel wetten mogelijk zijn afgeschaft. Maar natuurtheorieen/wetten worden bijvoorbeeld niet afgeschaft maar mogelijk wel verdiept. Is er dus een echt verschil of is dat toch voor alle vakgebieden ongeveer gelijk.
Je stelt nu 2 verschillende vragen in feite:
1. Is het moeilijk om een studie na verloop van tijd weer op te pakken (dit gaat over leervermogen)
2. Kan je na verloop van tijd weer lesgeven (voorbeeld Robbert Dijkgraaf, dit gaat over het behoud van bepaalde competenties en kennisniveau). Het 2e geval is redelijk makkelijk. Kennis binnen de natuurwetenschappen wordt natuurlijk doorontwikkeld, maar op het niveau van Dhr Dijkgraaf is er weinig wat in een paar jaar écht nieuw is. In het 1e geval gaat het om leervermogen. Niet om de kennis die verandert. Het leervermogen wordt (gemiddeld gezien) gewoon minder naarmate je ouder wordt. De stof die ik vroeger had is wel verder ontwikkeld, maar de basis is onveranderd. Alleen als ik het nu op mijn leeftijd zou moeten gaan leren zou dat moeilijker gaan dan toen ik student was. Dat heeft niets met kennisniveau te maken, maar met leervermogen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.