Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is guerilla gardening strafbaar in Nederland en geldt dat dan voor zaad of voor echte planten?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2K
Inekez1
2 jaar geleden
Kijk in de apv van je gemeente. Als daarin staat dat (in een deel van) jouw woonplaats het niet is toegestaan om stoeptegels te verwijderen en er een geveltuintje te maken, dan kun je daarvoor een boete krijgen als je dat toch doet. Vaak wordt een maximale afmeting gegeven die is toegestaan. Groter mag dus niet. En ook alleen tegen de gevel van je eigen woning, dus niet rond lantaarnpalen of andere gemeentelijk straatmeubilair. Gebruik verder je gezonde verstand: zaai of plant geen invasieve soorten, geen soorten waarvan de wortels schade kunnen aanbrengen aan gebouwen of bestrating of leidingen in de grond. En zaaien op een plek waarvan je weet dat de groenvoorziening er regelmatig al het 'onkruid' verwijdert is ook zinloos. In dat laatste geval kun je beter bij de gemeente aanvragen of je het stukje grond mag adopteren en inplanten, zodat het buiten het reguliere onderhoud blijft.
Rieneke1
2 jaar geleden
werk wel met zaad van inheemse planten, en zaai geen carnavalsmengsels!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als je voor het eerst nadenkt over guerrillatuinieren zullen er vast veel twijfels door je hoofd flitsen. Kan ik beboet of zelfs gearresteerd worden vanwege guerrilla gardening? Kan de eigenaar van de grond het als vernieling beschouwen? Stel dat ik word opgepakt, kom ik dan in de problemen bij mijn baas?

We kunnen je geruststellen: er is geen wet die zegt dat je geen tuinen mag aanleggen. Sterker nog, in veel gevallen kun je volkomen legaal aan de slag!
Word je gearresteerd of krijg je een boete bij het poten van bloembollen rond een boom of het zaaien langs een heg als je dit niet hebt gemeld? Nee!

Sowieso verspreiden zaadjes zich vanzelf. Je bent eigenlijk een natuurlijk proces een handje aan het helpen. De enige keer dat we hebben gehoord dat mensen door de politie werden aangesproken was in Amsterdam. Ze waren langs een drukke weg bezig en dat leverde gevaar op voor henzelf en voor het verkeer.

Er is wel een duidelijke grens: ga niet met je tuinplanten aan de slag in een natuurgebied!
(Lees meer...)
fremar
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Ja, dat is de gekleurde mening van iemand die asn guerrilla gardening doet. Ik kan me voorstellen dat ern grondeigenaar hier heel anders over denkt.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding