HOe kan het dat boekenprijzen verschillen terwijl er een vaste boekenprijs is?

Het valt mij vooral op bij online webshops die in NL zitten of tussen webshops en vaste winkels. Ik heb het niet over verzendkosten.

4 jaar geleden
3.4K
LeonardN
4 jaar geleden
Hoe bedoel je je vraag nu precies?
Zie je dat eenzelfde boek meerdere prijzen heeft? Dat zou dus niet mogen, kan je een voorbeeld geven?
SentWierda
4 jaar geleden
@LeonardN. Het is een nogal vage vraag. Zonder een goed voorbeeld van de vraagsteller komen we niet verder.
Ik heb de neiging de vraagsteller te begrijpen als het een boektitel betreft die zowel als paperback als gebonden (harde omslag) wordt verkocht. Voorbeeld: De vrouw met de sleutel (Vonne van de Meer): als paperback 17,95 euro en gebonden 21,95 euro. De betere kwaliteit van het eindproduct (gebonden) moet worden betaald - dat is niet meer dan logisch.
LeonardN
4 jaar geleden
Goeie dat voorbeeld zal ik nog even toevoegen.

Antwoorden (2)

De vaste boekprijs is iets anders dan de consumentenprijs. De verkoper van boeken aan de eindkoper de consument kan zijn prijs zelf bepalen.
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Vaste boekenprijs is juist voor consumenten vast. https://www.cvdm.nl/vaste-boekenprijs
LeonardN
4 jaar geleden
-min De Wet op de vaste boekenprijs geldt voor werken die: tekst in de Nederlandse en/of Friese taal bevatten
zijn voorzien van een titel
bestaan uit papieren bladzijden
al dan niet vergezeld gaan van ondersteunende informatiedragers
>>>bestemd zijn voor de verkoop aan eindafnemers.
In principe moet door de wet op de vaste boekenprijs een specifieke uitgave voor de consument overal evenveel kosten als deze aan de volgende voorwaarden voldoet:

De Wet op de vaste boekenprijs geldt voor werken die:

https://www.cvdm.nl/vaste-boekenprijs
-tekst in de Nederlandse en/of Friese taal bevatten
-zijn voorzien van een titel
-bestaan uit papieren bladzijden
-al dan niet vergezeld gaan van ondersteunende informatiedragers
-bestemd zijn voor de verkoop aan eindafnemers.

Toch zijn er een paar uitzonderingsgevallen hoe en wanneer je korting mag geven:

https://www.boekenbusiness.com/mag-je-korting-geven-op-je-boek/
Kortingen
In sommige gevallen mag je wel korting geven (let op: het gaat hier over korting aan eindafnemers; wederverkopers mag je altijd korting geven):

Bij de verkoop van grote aantallen.
Bij een afname van minimaal 10 stuks tegelijk mag je maximaal 5% korting geven. Bij minimaal 30 stuks is de maximale korting 10%. En vanaf 100 exemplaren mag je zelf de korting bepalen.
Als het een studieboek betreft. Studieverenigingen mogen studenten 10% korting geven.
De uitgever mag een tijdelijke actieprijs vaststellen, bijvoorbeeld bij voorintekening (= het boek bestellen voordat het verschenen is). Een intekenprijs geldt voor maximaal 3 maanden en de uitgever moet deze actieprijs vastleggen bij het CvdM.
Er bestaan meer mogelijkheden om korting te geven, bijvoorbeeld via boekenclubs. Details en voorwaarden kun je vinden in het Besluit vaste boekenprijs van de overheid.

Als er dus op dergelijke wijze korting gegeven wordt OF als het boek buiten de opgegeven specificaties valt, kan je dus voor eenzelfde boek andere prijzen zien bij verschillende verkopers.
De vaste boekenprijs is overigens een vaste prijs PER boekuitgave. Niet een vaste prijs voor ALLE boeken.
Zo kan het ene boek €9,95 kosten en een heel ander boek €19,95.
===
Met dank aan Sent Wierda:
Ook een paperback en een hardcover zijn verschillende uitgaves waar dus per uitgave een andere vaste prijs voor gevraag kan (en waarschijnlijk zal) worden.
===
Daarnaast kan het zijn dat uitgevers en/of boekenverkopers zich niet aan de wet houden
https://www.businessinsider.nl/kleine-uitgever-heeft-lak-aan-vaste-boekenprijs-515019/
Ras, wiens bedrijf acht andere personeelsleden telt, geeft boeken uit als ‘1.000 positieve wijsheden voor het leven’ of ‘fitness thuis’ voor nog geen tientje. Hem maakt het niet uit als zijn boeken niet alleen in een boekhandel maar ook bij een discounter liggen.
Toegevoegd op 03 april 2020 09:54: tekst
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
De regel geldt overigens in het geheel niet voor e-books. Dus zo kan je met verschillende uitgaves van eenzelfde boek heel wat prijzen zien. https://www.google.nl/search?q=de+rijkste+man+van+babylon&client=opera&hs=0ch&sxsrf=ALeKk01Ts8M6lY8RlIx49qgyivvVzKi46w:1585909918407&source=lnms&tbm=shop&sa=X&ved=2ahUKEwjj_tPqhszoAhWjMewKHZfyDFgQ_AUoBHoECCQQBg&biw=1680&bih=940#spd=12882235213449557670 Ik zie prijzen voor: e-book, paperback, hardcover, nieuwe druk van een paperback die nog NIET uit is(voorintekening) en die dus met korting verkocht mag worden (slimme truc, bij een al eerder uitgegeven boek).
SentWierda
4 jaar geleden
Om het nog vollediger te maken: er is sinds kort nog een aparte categorie gedrukt boek, met een afwijkende verkoopprijs. De dwarsligger.
Een voorbeeld. In april 2020 verscheen van Nicci French: In hechtenis. Als paperback 22,99 euro; als dwarsligger 18,99 euro.