Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel tijd moet men ergens in steken, om iets goed te kunnen?

Ik heb ooit gehoord dat mensen die ergens goed in zijn (bijv piano spelen, pokeren, een tak van de wetenschap enz), daar een x-aantal jaren voor nodig hadden.
En dat aantal was voor al die mensen vrijwel hetzelfde.
Klopt dit wel en om hoeveel jaar zou het gaan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een tegenwoordig populaire opvatting gaat er van uit dat je om iets echt goed te kunnen, je er 10.000 uur aan moet hebben besteed.
http://www.volkskrant.nl/sport/article475784.ece/Kind_vaak_slachtoffer_in_de_topsport
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hoeveel jaar is niet te zeggen, dat hangt van de bezigheid en de persoon af. Bovendien raak je nooit uitgeleerd.

Het is wel duidelijk dat mensen die ergens in uitblinken daar ook aanleg voor hebben. Daarnaast zijn ze een groot deel van hun tijd daar ook mee bezig. Een goeie pianist, oefent zeker wel een paar uur per dag. Zo ook met sportmensen. Dit doen ze jaar in jaar uit, tot ze op een gegeven moment een bepaald niveau hebben bereikt waardoor ze opvallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hoi A.
volgens mij krijg je bij je geboorte al bepaalde gaves/talenten mee (als je in de ziel gelooft), kijk maar naar je zelf, sommige dingen gaan als vanzelf en sommige niet, hoe zou dat komen denk je?! ik denk dus omdat je ziel al eerdere levens heeft gehad en de dingen die je gemakkelijk afgaan je al geleerd hebt.
voor de dingen die je nog niet kent moet je idd een tijd leren, het is volgens mij maar net, hoe ambitieus ben je, hoe leuk vind je datgene, hoe veel tijd heb je echt (naast al je andere bezigheden), hoeveel motivatie/aansporing krijg je vanuit je vriendenkring ed.

soms probeer je iets omdat het je leuk lijkt en blijkt na een poos dat je er helemaal niks van bakt, tja, dat kan, dan ligt het je gewoon niet maar je hebt het wel geprobeerd. en je hebt het alleen maar geprobeerd omdat je in eerste instantie een eerste indruk kreeg van iets, waarschijnlijk door iemand die het al goed kan bijvoorbeeld. het wil helemaal niet zeggen dat wanneer je ergens niet goed in bent dat je dan hebt gefaald.
het is gewoon een zoektocht naar je eigen ding en dat doe je door uit te proberen!
leuk toch...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sosai mas Oyama grondlegger van het Kyokushin Karate, zei tijdens zijn leven altijd tegen de kohai, (student) Een weg is nooit kompleet, je beheerst hem pas als je hem minimaal 1000 x hebt volbracht! Dan kun pas kun je beginnen hem te perfectioneren! Het is altijd anders, je telkens weer nieuwe dingen ontdekken, die je de voorgaande keren niet zag! En zodoende die kunnen verbeteren! De kracht van herhaling, wordt vanzelf automatisme!

Toegevoegd na 1 minuut:
Je telkens weer, moet zijn je zal telkens weer,
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing