hoeveel seconden zitten er PRECIES in een jaar?

ik wil het graag PRECIES weten

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
38.8K
ronron1212
6 jaar geleden
Dat kan je toch zelf ook wel uitrekenen het aantal dagen kan je in de kalender vinden het aantal uren weet je dat er in een dag zitten dan weet je ook het aantal minuten en seconden te berekenen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Dat kan je toch zelf ook wel uitrekenen het aantal dagen kan je in de kalender vinden het aantal uren weet je dat er in een dag zitten dan weet je ook het aantal minuten en seconden te berekenen"
Maar OP wil het PRECIES weten. Als je zelf aan de slag gaat met een rekenmachine dan is het niet PRECIES genoeg.
LeonardN
6 jaar geleden
@ronron1212 dan loop je tegen het probleem aan van de ~kwart dag die een jaar langer duurt dan 365 dagen. Wat jij voorstelt is 31.536.000 seconden. Maar een jaar duurt 365+1/4 dagen. Dat scheelt dan ook zo'n 20. 000 seconden met het antwoord. Ongeveer 6 uur in secondes dus.
ronron1212
6 jaar geleden
@Buurmannetje dat kan je dus dan precies uitrekenen met de rekenmachine. Anders geeft even een reactie waar hij iets mee kan en laat mijn reacties eens met rust
ronron1212
6 jaar geleden
@leonardN dat klopt daarom s een jaar een jaar en eens in de vier jaar iets langer en eens in de weet ik hoeveel tijd ook nog eens een paar seconde. Maar een jaar is volgens mijn nog steeds de tijd die ik in een jaar kan meemaken.
fremar
6 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/249122/seconden-jaar/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die vraag heeft geen antwoord.
Net zo min als je pi in een eindig aantal decimalen PRECIES weer kunt geven, kun je ook het aantal seconden in een jaar niet PRECIES in een eindig aantal decimale weergeven. Dat is dus nooit PRECIES, maar altijd een benadering.
Of je het nu hebt over het synodisch jaar, het siderisch jaar of het kalenderjaar, ze hebben allemaal te maken met de omlooptijd van de aarde om de zon. En die is dus nooit PRECIES uit te drukken.
Vandaar dat er een afspraak is gemaakt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@vijfmeter: OP staat voor 'Original Poster' de oorspronkelijke vraagsteller dus eigenlijk
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"@Buurmannetje dat kan je dus dan precies uitrekenen met de rekenmachine."
@ronron1212: Leun nog eens lekker onderuit met een kopje thee, en overpeins het nog een keertje allemaal goed en kom dan met een zinvolle reactie.
LeonardN
6 jaar geleden
"Maar een jaar is volgens mijn nog steeds de tijd die ik in een jaar kan meemaken."
Juist maar dat is niet 365x24x60x60, want dan mis je dus nog die rest. Een jaar is een aarde-zonomwenteling. Wat jij als jaar rekent noemen we een kalenderjaar. Dat is een afronding op hele dagen. Maar de aarde doet er niet precies 365 dagen over. Dus je eerste opmerking klopt niet. Het is enorm lastig om een jaar exact te bepalen. Dit verschilt zelfs door allerlei effecten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jaar

Antwoorden (2)

Afgesproken: jaar duurt 31.556.925,445 seconden

Chemici en geologen hebben na vijf jaar felle discussies de strijdbijl begraven over de definitie van de tijdseenheid jaar. Volgens een artikel in het tijdschrift Pure and Applied Chemistry is een jaar vanaf nu 31.556.925,445 seconden, zo luidt de afspraak.
Tegelijk is er wel nieuwe onenigheid, nu over het symbool voor het jaar. Het voorstel is a, van annus. Maar geologen willen vasthouden aan y, van year, omdat ze de a al voor iets anders gebruiken.
Toegevoegd op 22 maart 2018 15:48: bron
6 jaar geleden
Is het geen schrikkeljaar dan zitten er 31.536.000 seconden in een jaar.Is het wel een schrikkeljaar dan zitten er 31.449.600 seconden in een jaar.
Ook kunnen we nog het gemiddelde berekenen. Al zouden we het gemiddelde van het aantal dagen in één jaar nemen, namelijk: 365,242199 dagen. En dat vermenigvuldigen met het aantal seconden in één dag, namelijk: 86 400 seconden. Dan komen we uit op:

Gemiddeld: 31.556.925,9936 seconden in een jaar.
fremar
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
@fremar raar als het geen schrikkeljaar is dat er dan meer seconden zijn dan als het wel een schrikkeljaar is.