Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het theoretisch mogelijk dat de megalodon nog steeds leeft?

Ik zag laatst een documentaire over een wetenschapper die angstwekkend veel bewijs had voor het bestaan van de megalodon (een prehistorische reuzenhaai). Mijn vraag: is het theoretisch mogelijk dat dit beest nog steeds bestaat, en zo ja, hoe komt het dan dat we nog nooit een exemplaar zijn tegengekomen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Nee, dit is theoretisch niet mogelijk.

Amerikaanse onderzoekers hebben de mythe die stelt dat de Megalodon – een tot wel achttien meter lange haai – nog steeds bestaat, ontkracht. En wel door vast te stellen wanneer deze haai exact uitstierf.
Onderzoeker Catalina Pimiento: “Ik denk dat mensen die geïnteresseerd zijn in dit dier het verdienen om te weten wat het wetenschappelijke bewijs laat zien, met name na de Discovery Channel-specials die impliceerden dat Megalodon nog steeds in leven zou zijn”.

De onderzoekers verzamelden wetenschappelijke literatuur over de Megalodon en gebruikten een nieuw wiskundig model om het uitsterven van de haai in kaart te brengen.
De Megalodon was een echte gigant: een volwassen Megalodon kon wel achttien meter lang worden. De tanden van de haai waren tot wel vijftien centimeter lang. Hij joeg voornamelijk op walvisachtigen. De Megalodon was bijna in alle zeeën op aarde te vinden.
Op basis van hun studie kunnen de onderzoekers concluderen dat de laatste Megalodon 2,6 miljoen jaar geleden het loodje legde.
SimonV
9 jaar geleden
Ja, natuurlijk.
Net zoals het theoretisch mogelijk is dat er nog een pleistosaurus in een of ander Schots meertje leeft.

Als eerste wou ik zeggen,
ja natuurlijk want,... we kunnen niet helemaal in de diepte zien. We weten niet alles wat er op de aarde en in de zee te weten valt.

Maar een haai van 18/20 meter is wel vrij groot. Aangezien die beesten op walvissen jaagden en walvissen toch vrij vaak gezien worden zonder megalodon in hun buurt. Ook omdat er nooit een dode walvis gevonden kan worden met nog een afdruk van zo'n haai. Denk ik toch niet dat ergens op kilometers diepte er een haai zich gaat schuilhouden.
Er is ook nog nooit een 'niet gefosiliseerde tand' van de beesten gevonden. Dus alle tanden die we hebben zijn van dieren die lang geleden stierven.

Een tijdje geleden was er wel iets over een andere dier dat een erg grote haai opgegeten zou hebben ( met een tag-systeem en al ). De zender zou 4 maanden later teruggevonden zijn. Erin stond dat op korte tijd de temperatuur en diepte (plots naar 540 m) enorm verschilden en de zender moet maagsap gepasseerd zijn. Toen werd er supperhaai geschreven als 'dader'.

Kortom
Er is geen bewijs gevonden dat het beest nog leeft.
Dus puur theoretisch zou het kunnen dat er ergens in de diepste wateren nog een megalodon leeft. Maar dan zou hij erg aangepast moeten zijn aan het huidige leven. Dus andere prooidieren, andere vereisten aan het water ( temperatuur en druk ). Want, als hij boven zou komen, dan zouden we hem wel opmerken.

Je zou ook kunnen zeggen
de australopitecus leeft nog ergens diep weggestopt in het oerwoud.
de mammoet heeft zich teruggetrokken in een vallei die we nog niet gevonden hebben.
de dodo leeft nog in enkele kleine privedierentuinen.
...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet weten dat slechts 5% van onze zeeën ondekt is, dus zolang dat geen 100% is zal niemand ooit kunnen zeggen of er nog prehistorische dieren leven. Bv: de megalodon.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing