Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan een gebroken tegel van een mogelijke asbestvloer kwaad?

Ik ben uit eten geweest bij een griek in Duitsland. Mijn 3 maanden oude baby heb ik voor eventjes in de maxi cosi gelegd ivm het licht. Deze stond op de vloer. Toen haar dekentje oo de grond was gevallen, viel me op dat er een stuk uit de vloertegel was. Nu heb ik vehoord dat gebroken asbesttegels kwaad kunnen. Is dit nu ook het geval? Vooral omdat mijn dochtertje op een korte afstand lag. Ik kan sindsdien niet meer slapen van de zorgen. Ik heb de neiging om de maxi cosi en dekentje weg te gooien. Inclusief al onze schoenen. Kan een stukje van een gebroken (mogelijk asbesttegel) kwaad. Wie verlost mijuit mijn lijden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Nee, zo'n klein beetje asbest kan absoluut geen kwaad voor jou en de baby.

Toegevoegd na 3 minuten:
Om ziek te worden van asbest zul je meerdere jaren met asbest moeten werken.
Van eenmalig mogelijk contact krijg je helemaal niks.
Buiten lopen en uitluitgassen inademen is zelfs gevaarlijker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij een gebroken asbesttegel kunnen inderdaad asbestvezels vrijkomen maar de tegel was waarschijnlijk al langer geleden gebroken en sindsdien vaak gedweild. Dat vermindert de kans op losse vezels al aanzienlijk. Daarbij komt dat het eenmalig inademen van asbestvezels geen kwaad kan. Ze zweven overal in de lucht rond, afkomstig van remvoeringen, en niemand die daar ziek van wordt. Maak je dus geen zorgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij is absest sowieso nooit gebruikt voor vloertegels (daar is het eigenlijk te zacht voor), maar ik inmiddels zou een restaurantvloer gesaneerd moeten zijn -met andere woorden: Die kapotte vloertegel is vast geen asbest geweest.
9 jaar geleden
Asbest kan alleen kwaad bij het verwerken ervan. Dus het verwijderen of het aanbrengen. Want dan zaag of breek je het materiaal waardoor stukjes rondvliegen en worden ingeademd. Er is dus geen gevaar geweest. Je kan ook prima in een huis wonen met asbest platen. Zolang je ze niet verwerkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing