Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is een glas cola per dag goed voor je (maag) als je op vakantie bent?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik weet niet precies waar het vandaan komt. Maar hoor dit vaak als ik op vakantie ben. het zou werken tegen vakantie diarree.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (14)

Prima spul, die cola, maar of het werkelijk helpt tegen voedselvergiftiging, lijkt mij sterk. Dat zou kunnen door de bettrekkelijk hoge zuurgraad van de cola. Je maagzuur is echter veel sterker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Per definitie is Cola niet zo goed voor je maag maar wel om diarree te voorkomen danwel te stoppen. En dan het liefst cola light. Diarree is toch het laatste wat je wil op vakantie?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor je maag doet het weinig.
Echter, op vakantie krijgen mensen nogal snel diarree (vakantiediarree) , en daartegen helpt normaliter een oplossing met suiker en zout.

Hoewel de zouten in cola tegenvallen, zit er in elk geval meer dan genoeg suiker in om in elk geval iets van uitdrogingsverschijnselen tegen te kunnen houden. Maar het is meer een soort lapmiddel dan dat het echt heel goed is hoor. Je kunt beter een paar zakjes ORS in je koffer stoppen voor het geval dat. Of gewoon water met een snufje zout en een klein beetje suiker drinken, dat is gezonder.

Het idee dat cola echt gezond is voor wat dan ook, is meer een beetje een urban myth.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn dokter gaf dit advies zo n twintig jaar geleden ook al s tegen diarree,echter hij zei er wel bij dat de prik er af moest omdat t koolzuur de darmen wel weer konden prikkelen..

Toegevoegd na 6 uur:
net met een verpleegkundige over gehad en zij vertelde ook dat t in het medische wereldje vaak wordt geadviseerd,waarschijnlijk zit er zoveel "rommel"ïn dat t iets met bacterien doet.
Iedereen kent t verhaal dat t een verroeste schroef schoonmaakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je in het buitenland bent en je eet voedsel dat je niet helemaal vertrouwt of niet gewend bent dan helpt het om een glas cola daar bij te drinken. Ik denk omdat cola bepaalde bacterien doodt (denk maar eens aan roest dat cola kan oplossen). Mij helpt het altijd goed, of het wetenschappelijk onderbouwd is weet ik niet.

Groet, Marcoho
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb altijd veel moeten reizen (vliegen) en de meeste onder ons kennen dan het misselijke gevoel dat je krijgt na 10 uur in een vliegtuig te hebben gezeten. Ik nam dan wel eens een cola en wonder boven wonder verdween dan dat misselijke gevoel. Voor mij dus het probate middel.
Waarom? Al sla je me dood en wat maakt het ook uit. Als het maar helpt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat klopt want als je last hebt van buikgriep dan is het heel goed om cola zonder prik te drinken dat schijnt dat de bakterie in je maag dan een beetje tot rust komt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het helpt bij misselijk zijn in ieder geval.
Mijn dochter kreeg het in het vliegtuig van een stewardes aangeboden toen ze niet kon eten omdat ze misselijk was.
Ze knapte razendsnel weer op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarschijnlijk door de cafeïne en het koolzuur en fosforzuur dat in cola zit... Dat stimuleert je maag, zodat de onrustgevende inhoud snel wordt verwerkt en naar je darmen doorstroomt...
Dat het tegen diarree werkt lijkt dan tegenstrijdig... tenzij het bacteriedodend is vanwege de zuurgraad...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vorig jaar zijn wij naar Thailand geweest en toen hebben we ook die wijsheid vernomen. En glas cola voor maag problemen. Nou een glas cola was geen probleem. Ik heb ook nergens last van gehad. Nu wil het niet zeggen als we geen cola gedronken zouden hebben of we dan wel last gehad zouden hebben. Geen probleem voor mij om het gewoon te doen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb er nog nooit van gehoord.

Eerlijk gezegd denk ik dat er eens een hele slimme marketing man/vrouw geweest is die dit verhaal de wereld
in heeft gestuurd.

En om het vantevoren al te nemen in het kader "baat het niet dan schaadt het niet" vind ik onzin.
Waarom zou ik iets gaan drinken wat ik nooit drink?

Nu ik er naar op zoek ben vind ik op internet net zo veel verhalen van mensen die zeggen dat cola tegen misselijkheid helpt, als van mensen die het tegenspreken.

Nog zo'n verhaal:
Cola met chips is nog beter!

1] Cola omdat 't je maag rustig maakt en chips om je zout aan te vullen dat je kwijtraakt door de diarree en het braken.

2] Lauwe cola met chips wordt in ziekenhuizen gegeven om er voor te zorgen dat kinderen met diarree niet uitdrogen en voldoende suiker en zout binnen krijgen. Ik denk dat het minder een remedie is.
Dat is dus een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Cola is nergens goed voor

alleen als je suiker heel laag is

zie mijn vraag over cola
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is de oorspronkelijk vraag ietsjes anders: het gaat namelijk niet zomaar om een of andere (lokale) cola, maar om Coca Cola. Dit wereld concern eist dat alle hun cola precies hetzelfde bereid wordt over de hele wereld, dus het is van gegarandeerde kwaliteit. In die streken van de wereld waar kraanwater voor ons niet rechtstreeks uit de kraan te drinken is (bv grote delen van Afrika en Azië), kun je dan wel Coca Cola drinken, want immers hun kwaliteit is wel gegarandeerd. En het (kool)zuur zou daarboven heel goed ook nog de vreemde bacterieen in de maag kunnen doden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het ruimt de maag en de lucht heeft de kans via boeren te ontsnappen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing