Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een zonnebril waardoorheen anderen je ogen wel goed kunnen zien?

Om het kort samen te vatten: ik heb al een tijd lang last van een licht, raar, zweverig gevoel in het hoofd. Als ik een zonnebril draag of als het donker is valt het echter wel mee. Daarom zou een zonnebril mij erg helpen bij het sporten, op school en op het werk. Ik wil er natuurlijk niet aan ''verslaafd'' raken en mijn ogen aan te weinig daglicht blootstellen, daarom gebruik zou ik hem alleen op belangrijke momenten gebruiken (ik wordt nog onderzocht in het ziekenhuis). Het probleem is alleen dat het op school, op het werk etc. niet mag en ik rare opmerkingen krijg.

Daarom ben ik op zoek naar een zonnebril die zo veel mogelijk lijkt op een normale bril (waardoorheen anderen je ogen wel kunnen zien). Je hebt bijv. wel eens auto's, als je daar in zit en je kijkt naar buiten, gewoon normaal kan kijken (alsof je door normale ramen kijkt). Van buitenaf kan men echter niet in de auto kijken.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Bij de opticien kun je vragen om een bril met meekleurende glazen, zonder sterkte.
http://www.brillen24.nl/dames/meekleurende-glazen.html?gclid=CIzq96-jhsACFY7KtAodaykAKw
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik weet niet goed wat jouw type is voor een zonnebril, dus een bestaande zonnebril kan ik je niet zeggen. Maar inderdaad: Bij de opticien herhaal je deze vraag, ze hebben brillen met meekleurende glazen, zonder sterkte.

Toegevoegd na 2 minuten:
Heb je dan eigelijk wel een 'zonnebril' nodig? Als je een bril koopt, zonder sterkte, daar is dan toch niks mis mee?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem er een met lichte gele glazen, of licht blauw !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, zo iets bestaat helaas niet. Als je licht dat vanaf een richting komt door iets beïnvloedt (b.v. dempen), dan beïvloedt je het licht van de andere richting op dezelfde manier. Zover ik weet bestaan er geen licht-dioden. En zelfs als die zouden bestaan, heb je nog steeds de schaduw van het aankomend licht op je gezicht.
Het effect met die autoruiten berust erop dat het buiten veel helderer is dan binnen.
Misschien bestaan er contactlenzen, dan blijft de rest van je gezicht wel zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In zekere zin wel.

Een zonnebril is namelijk een bril die je ogen beschermt tegen de zon. Meer bepaald de schadelijke UV-stralen van de zon.

Die UV-stralen zijn niet zichtbaar voor het menselijk oog. Aangezien een zonnebril meestal ook donker is wil dat zeggen dat er ook een deel van het zichtbaar licht geabsorbeerd wordt.

In feite kan je dus zeggen dat een goede zonnebril 100% van de UV-stralen tegenhoudt en ergens tussen 0 en 99,9% van het zichtbare licht.

De hoeveelheid van het zichtbare licht die wordt tegengehouden hangt af van in welke categorie de zonnebril is ingedeeld. Je hebt 5 categoriën van 0 tot 4.

0 betekent dat er nauwelijks zichtbaar licht wordt tegengehouden en 4 betekent dat je een erg donkere zonnebril hebt.

Een zonnebril van categorie 0 is dus even helder of bijna even helder als een normale bril.

Je kan bijvoorbeeld eens proberen met een zonnebril van categorie 0. Heb je dan nog te veel last kan je overstappen op een zonnebril van categorie 1, etc...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo vince,

Ik ben opticien en heb in de winkel meer mensen gehad met soortgelijke klachten. Helaas ook wat verschillende resultaten, maar over het algemeen zijn klanten positief over meekleurende of getinte glazen.
Deze getinte glazen zijn in verschillende gradaties te krijgen oplopend van 10% tot 90% donker. Grof gezien is alles boven de 60% min of meer zo donker als een zonnebril. Onder de 60% zijn de ogen nog redelijk goed zichtbaar. Het bepalen van de juiste kleur is natuurlijk heel persoonlijk, maar de opticien zou je hierbij prima van dienst kunnen zijn.
Wat betreft de meekleurende glazen had je voorheen niet veel meer te kiezen behalve de kleur. Doorgaans bruin, grijs of in sommige gevallen groen. Het glas reageert op uv-straling en wordt naarmate de hoeveelheid straling toe neemt dus donkerder. Dit begint bij ongeveer 10% en eindigd bij maximaal 85%. Het probleem met deze glazen is alleen dat dit binnens huis of in de auto niet tot nauwelijks werkt omdat achter glas de uv-straling vele malen minder is.
Zelf heb ik hele goede ervaringen met een zonneglas dat meekleurd van 50 tot 85%. Dit glas is van de fabrikant rodenstock en heet: colormatic iq sun. Dit glas is ook beschreven op de website samen met de normale mekleurende glazen. http://www.rodenstock.com/rodb2c/nl/nl/1395289/docId-1393997/Glazen%20/Meekleurende%20glazen%20.html

Wat betreft het tweede gedeelte van je vraag: ik heb nog nooit glazen gezien die hetzelfde effect hebben als zo'n autoruit. Maar ja... Ik weet ook niet alles.

Ik hoop dat ik met deze informatie wat kan bijdragen aan de oplossing van jou probleem en dat je iets dichter bij het antwoord op je vraag komt.

Succes,
Vinnie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing