Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is theologie wetenschap?

Wordt de Theologie gezien als de wetenschap?

(Graag geen meningen, maar bronnen of referenties van de wetenschap)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Theologie wordt gezien als een wetenschap. Godsdienstwetenschap. Het wordt onderwezen aan het WO (wetenschappelijk onderwijs, universiteit). Je moet er een VWO-diploma voor hebben. Het heeft een curriculum en hoogleraren.
Dus is het een wetenschap.

Er zijn trouwens ook mensen die wetenschappelijke studies maken over sprookjes, maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Theologie is fictie in mijn ogen er is niet wetenschappelijk aan, wetenschap is zoals er staat WETEN SHAP, meten is weten theologie is niet te meten hoe wil je dus ooit de feiten er van weten dat kan dus niet maar hier is een voor voor je.

Gewoon even theologie en wetenschap googelen ;)

Toegevoegd na 45 seconden:
Een link voor je

Toegevoegd na 1 uur:
Er bestaan vele verschillende betekenissen en interpretaties van wetenschap. In het dagelijks leven wordt wetenschap veelal gezien als een vorm van kennis of weten. De Van Dale (2005) stelt, dat we de volgende vijf betekenissen onderkennen.[2]
1. het weten omtrent, de kennis en de bekendheid met iets.
2. wat men omtrent iets moet weten.
3. het systematisch geordende geheel van het weten en van de regels, wetmatigheden, theorieën, hypotheses en systemen waarmee verdere kennis verkregen kan worden.
4. het weten op een speciaal vakgebied.
5. de beoefenaars van de wetenschap.

Punt 3 is de wetenschappelijk term zoals Einstein, Newton, Kepler en alle ander grote namen van wetenschappers hem gebruiken.

Ik neem aan dat theologie als een wetenschap onder punt 1 en 4 zit.
Dus op dat punt neem ik het terug en is het een wetenschap!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je kunt het toch ook bestuderen , de achtergronden , de ontstaan geschiedenis , de invloed op , en de behoefte van de mensen naar dingen willen te willen geloven , de invloed op de cultuur door de tijd heen , en anders om hoe dus in de veranderende tijd het geloof nog (weer ) een plaats kan krijgen . Ook de relatie met andere godsdiensten en afsplitsingen enz, ja daar valt heel veel te onderzoeken lijkt mij . Dus ja je kunt er een wetenschap van maken .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk is Theologie wetenschap. Er zijn theologie professoren, hoogleraars, faculteiten. Dat is geen spelletje spelen maar kennis vergaderen en opdoen van theologische feiten. Ook de predikanten geven zoveel kennis van Bijbel gedeelten door aan het kerkvolk. Geweldig wat een kennis wij daar op mogen doen van de Bijbel, van God en Goddelijke zaken. Mijn antwoord is du: Theologie is wel degelijk wetenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing