Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan iemand mij dat tekstje in de beschrijving op een makkelijke manier uitleggen?

De Servische wetenschapper Milutin Milankovitch (1879 - 1958) ontwikkelde een theorie, die nu gekend is als 'de Theorie van Milankovitch', die stelt dat wanneer de aarde gedurende zeer lange tijd in zijn baan om de zon wentelt, dat de cyclische variaties van de parameters van haar beweging, zijnde de excentriciteit, de hellingshoek en de precessie, invloed hebben op de hoeveelheid zonne-energie die ons bereikt, en daarom is er een invloed op het klimaat. Extreme waarden van deze parameters, of een combinatie ervan, kunnen op bepaalde momenten aanleiding geven tot grote klimaatveranderingen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
534

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De baan van de aarde om de zon is geen echte cirkelbaan maar een beeltje ellipsvormig. Die ellips wisselt van vorm. De stand van de aarde wisselt ook. Dat heeft allemaal invloed op de hoeveelheid zonnewarmte die ons bereikt. Daardoor krijg je op de lange termijn grote klimaatsschommelingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou nou er is al een opmerking ,door mij geplaatst zonder dat ik de vraag waar het Antw al inzit .in jib en Janneke taal.stel je voor de aarde maakt een baan om de zon die is heel soms bijna rond ,maar altijd eivormig ,ovaal ! Ja dat wisselt dus ,maar niet zo snel ,mogelijk onder invloed van andere hemel Lichamen (andere planeetjes ) van ons zonnestelsel mogelijk de grootste maar misschien wel de verste ,zie het zo je slaat een bal met tennis aan het eind Vd slag (bal vlucht )heeft de wind de meeste in vloed (wind is even zwaarte kracht) ja in periodes dat de baan Vd aarde vaker dicht bij zon komt dan ja geen ijstijd en ja je voelt m aankomen in periode wat verder weg (groter ovaal) meer tijd voor afkoeling en dus kouder .een en ander is niet precies in juiste termen ,en niet geheel conform ,maar hier uit zijn mogelijke temp verschillen van periodes teverklaren
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding