Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zou het kunnen dat er ooit woestijn komt in nederland?

Sinds die aardbeving in japan is de wereld een stukje opgeschoven dat nederland nu ergens bij frankrijk ligt en etc maar als dit nog is 5x zou gebeuren ofzo zou het kunnen dat nederland een woestijn word? doordat die bij de Sahara ligt of daar ergens?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

In de nabije toekomst is dat niet te verwachten. Ga je over de langere termijn nadenken, dan kan dat best eens gebeuren. Heel vroeger was Nederland immers al eens grotendeels bedekt met eens, iets wat je je nu niet meer kunt voorstellen.

Trouwens, met een beetje fantasie kun je al zeggen dat er woestijn is in Nederland, ik denk bijvoorbeeld aan de Loonse en Drunense Duinen, een van de grootste stuifzandgebieden in Europa
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit niet uit dat het klimaat in Nederland gaat veranderen. Je merkt (vind ik dan) dat de jaargetijden verschuiven. Winter begint eerder, voorjaar begint eerder maar betwijfel het of dit komt door de aarbevingen. Ik denk dat het de natuur is die dit op zijn geweten heeft. Zo had je vroeger de ijstijd. Dit is wel heel lang geleden en daarom sta ik er niet van versteld, dat ons klimaat gewoon veranderd door de natuur zelf. Het is een samenloop van omstandigheden en we zien wel wat ervan komt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
_Japan_ is een stuk opgeschoven. Dat heeft nauwelijks effect op Nederland en we liggen ook zeker niet ineens 'ergens bij Frankrijk', tenminste, niet meer dan vóór die aardbevingen het geval was.
Stel dat Nederland zou opschuiven naar het zuiden, dan zou het klimaat ook wel veranderen.
Maar jij en ik gaan echt niet meemaken dat Nederland daar komt te liggen waar nu de Sahara is, zelfs niet terwijl de Sahara op zich steeds groter wordt.

Woestijnachtige gebieden heb je in zekere zin allang in nederland: ga eens wandelen in de Loonse en Drunense Duinen bijvoorbeeld, een zandverstuivingsgebied (er zijn er meer in Nederland). Heel wonderlijk als je beseft dat er natte gebieden in de buurt zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stél Nederlands schuift écht op, dan merk je daar he-le-maal niks van, aangezien het opschuiven van grote stukken aarde tergend, vreselijk, langzaam gaat.

Over het algemeen schuift een stuk land op doordat de ene aardkost onder de andere schuift en zo de aarde aan de andere kant omhoog duwt. Meestal krijg je dan als resultaat bergen te zien, vulkanen enzo en andere natuurverschijnselen. Natuurlijk gaat dit niet in één nacht, nee dat duurt jaren, eeuwen, nog lánger zelfs. Dit is met mensenogen niet te zien. Nee dit doet men door naar de aarde te kijken, moeilijke berekeningen te maken. En daarna zegt men: duizenden jaren geleden is Nederland op de plek van Frankrijk komen te liggen, doordat de aarde verschoof.

Maar het hele addertje onder het gras is dat het meestal gebeurt bij breuklijnen (hier heb je over het algemeen geregeld aardbevingen) en bij breuklijnen heb je vulkanen, en aangezien wij wél een vulkaan hebben in Nederland, de Zuidwalvulkaan (op 2km diepte, zie bron), maar er geen breuklijnen zijn (zie link 2e bron), is de kans zeer miniem dat tijdens de aardbeving in Japan Nederland nu halverwege Frankrijk ligt, aangezien er bij ons zelden aardbevingen voorkomen (zie afbeelding).

Op de toegevoegde afbeelding kan je precies zien waar de seismische gevaren liggen: wit tot groen is veilig, alle andere kleuren niet. Daar waar het geel tot rood is, is het gevaarlijk en is de aarde geregeld in beweging.

Zoals je ziet is het bij ons groen. Dus het antwoord op je vraag of wij ooit in de Afrikaanse Sahara terecht komen, daar kan ik je op zeggen dat dat NOOIT zal gebeuren.

Nee dus.

Toegevoegd na 11 minuten:
1e link is verwijzing naar de breuklijnen
2 link is verwijzing naar zuidwalvulkaan.

(ik kon het niet meer omgedraaid krijgen... snap er niks )

Toegevoegd na 12 minuten:
En toen sloeg ik op, en zie ik dat de linken wél goed staan... *grmbl* .. vergeet de vorige toevoeging maar..

Toegevoegd na 13 minuten:
*Argh!!* nou ja, elke keer als ik opsla veranderen de linken van plaats! Ik hoop dat ze nu wel goed staan...

Iig is er één een verwijzing naar de HOllandse vulkaan en de andere naar een uitleg over hoe aardkorst plaaten werken

Toegevoegd na 2 uur:
Oh en ehm, in Nederland is het veeeelste aangenaam voor planten, het regent hier geregeld, het is hier niet heet. Behalve een bepaald aantal weken in de zomer, maar dat maakt nog geen sahara van ons land.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben wel een breuklijn, en daar merken we zelfs geregeld wat van: de Peelrandbreuk.
http://www.aardkundigewaarden.nl/aardkundigemonumenten/detailpagina.php?tuin_ID=340
http://nl.wikipedia.org/wiki/Peelrandbreuk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok... maar dan nóg.... Zelfs met deze breuk komen we niet ineens op de plek van Frankrijk of in de sahara te liggen. Wél een erg interessant wetenswaardigheidje!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding