Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat er olie op een diepte zit van soms wel 7 km?

Aardolie is ontstaan uit plantenresten. Was de aardkorst eerst dan zo dun? En waar komt dat materiaal wat er bovenop ligt dan vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

hoi! er staat een verhaal over 'de zondvloed' in de bijbel
volgens dat verhaal was er een soort van tsunamie maar
dan over de hele aarde, waarbij dus grote stukken land
omver werden geworpen en zodoende allerlei dingen begraven werden (dénk ik) tis maar een idee hoor haha
groetjes Marijn

google zondvloed even... mischien vind je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je een beetje in de war bent. Steenkool ontstaat namelijk uit plantenresten; aardolie uit plankton.

Dode plankton zakt met ander sediment naar de bodem van zeeën en stapelt zich daar op. Wanneer er zich vervolgens een afsluitende laag op vormt (bijvoorbeeld van leisteen), dan kan het zich ontwikkelen tot aardolie. Omdat de zeeën zich lang geleden op geheel andere geografische plaatsen bevonden en zich aanzienlijk meer uitstrekten kan aardolie zich zowel op land als onder zee zich op grote diepten bevinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zwarte vloeistof die wij vandaag de dag winnen is het overblijfsel van allerlei kleine eencellige algen (zoals diatomeeën) die miljoenen jaren geleden met behulp van zonlicht koolstofdioxide omzetten in biomassa. Deze algen bestaan ook vandaag de dag nog in groten getale. Echter, 360 miljoen jaar geleden zag onze aarde er anders uit dan nu. In dit tijdperk, het Carboon, was de koolstofdioxide concentratie in de lucht vier tot vijf keer hoger dan nu. Ook was het warmer. Onze aarde was bedekt met dichte moerassen en veel ondiepe binnenzeeën. Grote hoeveelheden koolstofdioxide werden omgezet naar biomassa (meer dan vandaag de dag het geval is), die na het afsterven niet volledig verteerde maar afzonk naar de zeebodem. Daar werd deze bedekt met aardlagen van latere tijden. Doordat deze biomassa steeds verder begraven werd onder deze grondlagen, nam de druk toe en werd onder hoge temperatuur en druk de overgebleven biomassa omgezet naar olie en/of gas, een proces wat catagenese heet.

Omdat de voorraden behoorlijk zijn geslonken zijn we meer en meer genoodzaakt om olie op extreme dieptes te winnen. Er zijn ook plekken waar de olie relatief dicht (100m) op het oppervlak ligt/lag. Dit geef ik aan omdat ik niet goed weet wat ik moet antwoorden op de vraag of de aardkorst eerst dun was. Wat ik wel weet is dat erosie als gevolg heeft dat oude grondhoogtes (diep) onder de grond liggen. Vandaar ook opgravingen van archeologen. Die grondmassa wordt weer uitgestoten door vulkanen. 7 km is wel weer extreem diep en dat zal waarschijnlijk met plaattektoniek (het verschuiven van continenten/platen) te maken hebben...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger lagen de continenten enzo anders. Op de plaats waar dat nu woestijn is was er vroeger oerwoud, want dat continent lag op een andere lengtegraad. Gestorven organismen worden na een hele lange tijd primaire brandstoffen. En in diezelfde tijd komt er zand aangewaaid die boven de olie komt liggen, waardoor die olie tot 7 km onder de grond zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing