Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoeveel kg kan de aarde aan? en wat zal er gebeuren als we ovder het gewicht gaan?

Toegevoegd na 6 minuten:
Met extra gewicht bedoel ik over bevolking dus we hebben nu zeg maar 6 miljard mensen en dan opeens 300 miljard mensen wat zal er dan gebeuren met de aarde

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Dat gewicht blijft nagenoeg gelijk. Want waar wil je gewichten van maken? Van materiaal? Waar komt dit vandaan? Juist, vanaf de aarde.

Of je het materiaal buiten de aarde weghalen.
Maar dan heb je biljarden kilo's nodig. Ik vermoed dat een afname of toename van het gewicht de draaiing van de aarde zal beinvloeden.

Toegevoegd na 43 minuten:
Ik heb nu jouw toevoeging gelezen:

Dan zou dat mijns inziens nog steeds weinig invloed hebben. Zoveel mensen hebben ook zoveel meer grondstoffen nodig. Denk aan hoeveel meer bomen er gekapt en verbrand worden, hoeveel gewassen er door die mensen verteerd zal worden, hoeveel meer dieren er geslacht gaan worden etc etc.

Dat gewicht wat je daardoor verliest, kan je denk ik weer wegstrepen tegen het gewicht wat er aan mens bij komt.
Dus nagenoeg zal het gelijk blijven. En als je maar lang genoeg wacht, weer afnemen. (als alles uitgestorven is)

De enige mogelijkheid om de aarde echt extreem te verzwaren zal je het extra gewicht naar mijn mening uit het heelal moeten halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde is een gesloten systeem, dat wil zeggen er komt geen massa bij en er gaat geen massa af.
De hoeveelheid ruimtepuin wat er af en toe bijkomt door meteorieten is verwaarloosbaar.
Wij zijn nog steeds niet 'warp-capable' dus interstellaire reizen en het ophalen van allerlei materialen uit de ruimte zit er nog niet in.

Je vraag is op dit moment dus niet geldig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kan inderdaad geen massa aan de aarde toegevoegd worden. Vergelijk het met een muur. Als ik een muur bouw van 100.000 stenen die elk 1 kilogram wegen, hoeveel word de aarde dan zwaarder? Niks, want ik heb eerst 100.000 kilogram klei uit de grond moeten halen om de stenen te bakken.

Zo zit het ook met mensen, maar dan natuurlijk wat ingewikkelder dan klei XD

Ik hoop dat de vergelijking werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is niet helemaal waar natuurlijk, mensen, dieren en platen groeien en dit geeft ook gewicht; denk aan een concept dat de hele aarde overwoekerd zou worden met reuzepompoenen (theoretisch mogelijk)

Maar ik denk dat het belangrijkste is dat zwaarte geen invloed heeft, de grond is zo hard samengeperst dat het onmogelijk is dat je door de grond zakt in lava ofzo (als je dat bedoelt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewicht van wat? Van de aarde? Deze hangt niet met een spiraal-veertje aan de hemel ofzo. Gewicht in deze context bestaat daarom niet.

Als de massa van aarde+bewoners (+pompoenen) zou toenemen (*), gaan we hooguit wat langzamer draaien (een dag van 24.1 uur of een jaar van 364 dagen).

(*) Hierboven is correct aangegeven dat de massa van de aarde niet KAN toenemen, als we niet massa van buiten-af (Mars, Jupiter) hier naar toehalen of uit zonlicht massa kunnen creeren, maar even theoretisch gesproken.

Maar zelfs dan. De massa van de aarde is 5,9742 * 10^24 kg. Een paar miljard mensen erbij, zal nauwelijks effect hebben.
In het theoretische geval dat er 'n paar TRILJARD (10^21) mensen van 1000 kg elk erbij komen... gaat de aarde waarschijnlijk langzamer draaien of in een hogere baan rond de zon terecht komen.

Overbevolking zal overigens eerder leiden tot voedsel-gebrek of gebrek aan andere bronnen (olie, drinkwater). Of we gaan zo dicht op elkaar wonen dat we ruzie met elkaar krijgen.

Maar we zitten op een redelijk stevige planeet. De aarde zal niet in elkaar zakken ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing